Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Återinstallation av F-secure

lidbranna

Recommended Posts

Har en tid haft problem med datorn, och därför avinstallerat vissa program för att se om problemen möjligtvis beror på dessa. Har då avinstallerat F-secure Internet Security 2009 och använt annat säkerhetsprogram. När jag nu försöker återinstallera F-secure så går installationen till synes bra, men när datorn startar om efter installationen flimrar en blå skärm förbi som man inte hinner läsa, därefter startar datorn om igen, och igen, och igen......
Vet något vad detta kan bero på, hur stoppar man den blå skärmen så den kan läsas. Inte för att jag tror att jag begriper något av den, men i alla fall.

Starta datorn i felsäkert läge. Den blåa skärmen är en så kallad BSOD (Blue Screen Of Death) och kommer upp då operativsystemet kraschar riktigt hårt och ingen möjlighet till återhämtning finns.

När du är i felsäkert läge, tryck ner Windowstangenten och tryck på Pause/Break. Detta öppnar System Properties. Detta är det som att högerklicka på Den här Datorn och välja egenskaper om du föredrar det. Som du märker har jag svenskt Windows XP så använder du Vista så kanske det ser lite annorlunda ut.

I avanceratfliken finns tre rutor där den nedersta handlar om Startup and Recovery (heter kanske Uppstart och Återhämtning eller nått på svenska). Klicka på settings-knappen (inställningar på svenska?) och i dialogen som öppnas tar du bort krysset för "Automatically restart" (automatisk omstart?). Detta gör att datorn inte startar om direkt när blåskärmen dyker upp. Då kan du se vad det står för felkoder längst ner. Dessa kan hjälpa oss att nysta vidare i problemet mer i detalj.

I vilket fall så kan du avinstallera F-Secure i felsäkert läge och därmed förhoppningsvis låta dig kunna starta datorn igen. Använd Windows inbyggda brandvägg under tiden och kolla om det finns mer hjälp att hämta på F-Secures hemsida. Kanske finns det rester kvar av gamla internetsäkerhetsinstallationer som stökar till det hela.

Och det hjälpte inte med att avinstallera F-secure heller?
I så fall kan du försöka med en systemåterställning i felsäkert läge:
Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...