Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram till bärbar dator utan CD/DVD enhet?


Malvia

Rekommendera Poster

Jag har en nybörjarfråga. Hur skaffar man ett antivirusprogram till en liten bärbar dator som saknar CD/DVD enhet? Laddar man ner det från nätet? Då är man ju inte skyddad mot virus medan man laddar ner programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har man ingen CD/DVD enhet kan man alltid ladda ner programmet
direkt från nätet. Som du skriver så är du oskyddad tills programmet
är installerat och uppdaterat.

Det du kan göra är att ladda ner programmet från en skyddad dator och
för över det med ett USB minne.

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du vill vara säker från intrång är att ladda hem något från internet och sedan bränner över det till ett usb-minne som du koplar till din dator.

Avast och AVG är de vanligaste antivirusprogram som är gratis. Glöm inte en brandvägg och antispionprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus flyger ju inte in i datorn bara för att man inte har något antivirusprogram när man ansluter sig till internet. Däremot så kan man få intrång i datorn om man ansluter en dator utan brandvägg eller med en brandvägg som innehåller säkerhetshål till internet, så man ska alltid se till att datorn har en fungerande brandvägg innan man ansluter en dator till internet. Brandväggen behöver inte bara vara i form av ett brandväggsprogram utan även en brandvägg i en router skyddar mot intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltså använda Windows XP:s egen brandvägg och tryggt ladda ner program?


Javisst, själv har jag provat både AVG-Free och Avast på min Asus EeePc 901 och Kan rekeomendera AVG-Free eftersom Avast gjorde datorn betydligt långsammare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltså använda Windows XP:s egen brandvägg och tryggt ladda ner program?

Ja, det går bra så länge du bara besöker välkända säkra sidor och laddar ner mycket välkända program.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Jag kan rekommendera Avast med dess realtidskydd och frekventa automatiska uppdateringar som Avg saknar. Att Avast upplevs som "nedslöande" är en följd av realtidscanningen som Avg saknar. 
Brandväggar som körs lokalt på datorer har i regel ett sämre skydd än en extern router med brandvägg. En brandvägg i en dator har släppt ett intrång till tröskeln och med kännedom om produktsortiment inom denna sektor är det inte svårt att bryta igenom.
Mvh
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag kan rekommendera Avast med dess realtidskydd och frekventa automatiska uppdateringar som Avg saknar. Att Avast upplevs som "nedslöande" är en följd av realtidscanningen som Avg saknar. 
Brandväggar som körs lokalt på datorer har i regel ett sämre skydd än en extern router med brandvägg. En brandvägg i en dator har släppt ett intrång till tröskeln och med kännedom om produktsortiment inom denna sektor är det inte svårt att bryta igenom.
Mvh
/// Jari

Även gratis AVG Antivirus har realtidsskydd. Du kanske blandar ihop det med deras tidigare produkt AVG Anti-Spyware som inte hade realtidsskydd i sin gratisvariant.

Så länge det inte är något känt säkerhetshål i brandväggsprogrammet så håller det tätt mot intrång.  Även en brandvägg i en router består av ett program, för den delen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att drabbas av skadlig kod om man besöker endast välkända hemsidor
är ganska liten. Följande artikel beskriver en händelse som hände för ett år sedan. http://www.idg.se/2.1085/1.137401

Det vanligaste sättet att bli infekterad idag är via webbläsaren och då framförallt att
man klickar på länkar som kommer via e-post.

Även om brandväggen stoppar maskar som sprids via nätet (som tex Sasser, Blaster) så kan den inte stoppa spridning via hemsidor eller bifogade filer i e-posten.

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Det vanligaste sättet att bli infekterad idag är via webbläsaren och då framförallt att
man klickar på länkar som kommer via e-post.

Det jag ser när jag rensar datorer i forumen är ju mycket som kommer från porrsidor, sånt som utger sig för att vara codecs eller en ny flashversion t ex.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Det jag ser när jag rensar datorer i forumen är ju mycket som kommer från porrsidor, sånt som utger sig för att vara codecs eller en ny flashversion t ex.


Det stämmer bra, det mesta av skräpet kommer via webbläsaren, oavsett om användarna råkar klicka på en länk i ett skräppost meddelande eller medvetet surfar på de mindre säkra delarna
på Internet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...