Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

recovery skivor ?


molle98

Rekommendera Poster

Min dotter har en dator (XP) på 300gb.Uppdelad i 2 partioner.Skulle behöva köra om den med recovery skiva. Men saknar recovery skivor till den.

Har själv  en dator på 300GB.Uppdelad i 2 partioner. (XP). Går det att använde min recovery skiva att köra om vår dotters dator ?
Eftersom den ena partionen formateras om och XP installeras igen.
Kan det bli problem? Förutom nya drivrutiner till grafik kort,ljud kort bla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte om det är en OEM-licens på din dator. Det innebär att operativsysstemet är låst till din dator och går inte att flytta om du köper en ny dator eller till en annan. Dessutom får du bara ha varje licens installerad på en dator i taget. Har du kollat så att det finns en recovertpartion på din dotters dator? Det är det ofta på nya datorer. Ofta enhet D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recovery-partitionen behöver inte ha någon enhetsbokstav alls.

Har du kollat vad det står i manualen om installation av Windows, återställning till leveransskick etc? Ofta brukar det vara att man ska trycka på någon särskild tangent direkt efter att man slagit på strömmen till datorn. Ibland så finns det t o m som ett menyval någonstans under Start - Program.

Det finns i stort sett alltid också möjlighet att skapa återställningsskivor med hjälp av något särskilt program, kolla manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !
Har din dotter tappat  recovery skivan eller har hon aldrig bränt någon ?
Om inte så kan du ju försöka bränna en, är det något fel som gör att datorn inte startar normalt så kan du ju försöka köra i felsäkert läge, tryck F8 då datorn startar så kommer du dit
Annars är det som Alaxa säger inte så lätt att fixa (lagligt) utan att köpa en ny licens.
Hälsningar
Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter fick datorn efter mig för ett par år sen. Sen har hennes barn installerat en massa barnspel.Som jag nu försöker ta bort.(lägger sig överallt) och svårt att hitta alla filer. Nu är det bara 1GB (av 10 GB) kvar på pation c: där windows ligger.Har påpekat att när ni installerar något .Välj D: ( Ca: 200 GB kvar på denna partion) men ingen lyssnar.

Har för mig när jag ägde datorn att det följde med 3 recovery och jag provade detta då .Men det funkade inte.

Får leta igenom min dotters skivor och leta upp recovery skivorna och prova igen.(om jag nu hittar dom)

Har ju gått ett par år och jag kan lite mer om datorer.Kanske det funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...