Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

På konsumentens sida


Martin Appel

Rekommendera Poster

Kan jag få min vara reparerad, trots att 13 månader gammal? Får jag pengarna tillbaka om jag ångrar ett internetköp? Kan jag få prisreduktion om mitt bredband är för långsamt?

Det finns många frågor vi som it-konsumenter kan ställa oss. I detta forumet kan du diskutera dina problem - och få svar om vad som egentligen gäller.

Du är med andra ord välkommen att ventilera dina problem. Jag lovar att efter bästa förmåga försöka svara på dina frågor.



Martin Appel
konsumentredaktör


PS. Svaret på de tre frågorna i början är ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det här var ett bra initiativ Martin.

Iofs. så är väl nästa fråga inte direkt kopplad till Internet men väl till den digitala världen och ev. allmängiltig.

Förra hösten beställde min dotter ett abbonnemang hos Boxer på 12 månader.
Rättare sagt 26 oktober.

Allt har fungerat tillfredsställande under denna tiden. MEN de har en väldigt märklig syn på avtalstider.

För det första så sa hon upp abbonnemanget i juli med tre månaders uppsägning men hon har fått en faktura som täcker hela november också !!

Hon är fakturerad från den 9/11-07 men avtalet sägs gälla från den 6/11-07 och 12 månader framåt.

Boxers kundtjänst säger att avtalet gäller HELA månader oberoende starttid !!!

Jag anser att avtalet är glasklart men uppenbart har Boxers kundtjänst pojkar och flickor fått i uppdrag att kräva 12 HELA månader, som i detta fall blir nästan 13.

Sen en kort tid tillbaka så har det inte varit möjligt att kommunicera med deras kundtjänst via mail ! Jag har för mig att operatörer fick klara riktlinjer från PTS angående tillgängligheten och att en uppsägning inte skulle behöva vara skriftlig via "Snail Mail".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Då och då under 00talet har jag frågat Canal D varför de drar 116 kr utöver kostnaden för Familjepaketet 229 kr via autogiro och fått svaret att det bygger på en övenskommelse med min bostadsrättsförening och att jag är bunden, det analoga utbudet är därför en förutsättning för Familjepaketet. I samband med att Canal D kopieskyddat alla kanaler utom SVT 1 och 2 började jag rota i detta efter 5 veckors overksamhet från CD i frågan om kopieskydd, de hittade inte felet, och fann att det inte finns några avtal mellan vare sig mig eller bostadsrättsföreningen om 116 kr eller något annat.

Nu har KO uttalat att dels automatiska förlängningar av avtal inte är tillåtna, dels att det är vanligt och helt förbjudet att ansluta konsument utan aktiv medverkan från konsumenten. Vid varje förlängning ska konsumenten aktivt skriva på ett nytt avtal, vanligtvis årsvis, en anslutning
(som inte finns) via bostadsrättsföreningen skulle vara olaglig av flera skäl, en förening har inte rätt att sluta avtal som rör medlemmen utan att medlemmen själv medverkar eller stadgarna medger detta.

Googla på "negativ avtalsbindning" så finns info. Om jag måste säga nej till ett avtal för att inte bli bunden är detta negativ avtalsbindning. Särskilt om jag inte visste om avtalet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...