Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filmredigering


snowstop

Rekommendera Poster

Jag är ny här på detta forum.

Jag undrar om någon kunde tipsa mig om ett program som klarar av att redigera film. Jag har spelat in film från en resa på video och har med en kompis hjälp fått denna överförd till en dvd-skiva.

Nu skulle jag vilja redigera denna film. Att lägga filmen på hårddisken är ju inget problem. Men sedan behövs ju ett program där man kan redigera filmen och sedan bränna den på nytt på dvd-skiva. Finns det program som klarar hela den processen? Som heller inte kostar skjortan?

Kompisen förklarade att för att jag skall kunna redigera filmen, måste .vob-filerna konverteras till .mpg2-filer och detta görs med ett program. Sedan använder man ett annat program i vilket man kan redigera dessa .mpeg-filer. När detta är klart och de redigerade .mpg2-filerna är sparade, behövs ytterligare ett program som konverterar dessa .mpeg2-filer tillbaks till .vob-filer innan man kan bränna in dem på nytt.

Finns det något program som klarar dessa processer i sig självt?
Kanske det tom funnits med på någon skiva som följt med någon tidning?

Tackar för alla tips och all hjälp!!!

(Ber om ursäkt för att jag kommer med en så här simpel fråga - men jag vill ändå ha hjälp)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att med Corel VideoStudio och Pinnacle Studio 12 kan du öppna vob-filer och konverterar om vob-filen så att man kan  redigera filmen.Har även läst någonstans att döpa om vob-filen till mpg2 och sen skall det gå att redigera filmen i vilket videoredigerings program som helst . Har inte provat det. Använder själv Grass Valley ProCoder 3(vob-filer -> avi och tvärtom)  och Adobe Premiere Pro till våra filmer.  

Inställningar för videoredigering:Europa DVD  Pal 4:3 Frame size: 720h 576v (1,067) Frame rate: 25,00 frames/second Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL (1.067) Fields: Lower Field First---   Widescreen 16:9 Editing mode: DV PAL Frame size: 720h 576v (1,422) Frame rate: 25,00 frames/second Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422) Fields: Lower Field First

                                                                                                             
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till PC för Allas forum!

Det finns en alldeles ypperlig sajt - http://media-convert.com/konverterar/ - som helt smidigt och kostnadsfritt konverterar fram och tillbaka mellan nära nog samtliga tillgängliga format.

Däribland vob-filer.

Du anger helt enkelt sökvägen till filen på din hårddisk - samt vilket format du vill ha, och låter därefter tankningen börja. Det enda "kruxet" är alltså att filmklippet måste laddas upp - och hem, vilket kan vara en smula plågsam om du har en långsam uppkoppling mot nätet.

Men testa, vetja - och lycka till!

Mvh
Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...