Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk


Attas

Rekommendera Poster

Har för mig att jag läst på forumet någonstans om att någon skulle välja än det ena eller än det andra när man formaterade en ny extern hårddisk. Vad handlade det om?

Vilken externa hårddisk är bäst (från 160 till 500GB)?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man formaterar så kan man välja vilket filsystem man ska ha, NTFS eller FAT32 är de som gäller för Windows-datorer. NTFS är ett bättre filsystem men om man vill att hårddisken ska kunna användas även av en Mac eller något annat så kan man vara tvungen att använda FAT32, men då kan man inte lagra filer som är större än ca 4 GB.

Den andra frågan är väl bättre du ställer i ett av köp-forumen och inte i ett support-forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, det var just det med NTFS och FAT32 som jag hade läst om men kom inte på var eller vad det hette.

Då är det alltså en nyinköpt hårddisk som man måste formatera först innan användning antar jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Då är det alltså en nyinköpt hårddisk som man måste formatera först innan användning antar jag.


Ja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då har man slarvat bort 850 surt förvärvade kronor på en extern hårddisk. Det blev en WD Elements på 640 GB, och jag har formaterat den vilket tog en bra stund.
Är förvånad över att den är så tyst. Har också läst om att de kan bli varma, men det tycks inte denna bli.

Det är bara ett par saker jag undrar över och det är att det finns ingen av/på knapp. Så jag stänger av den med > Säker borttagning av maskinvara? För det är väl inte bara till att rycka ur sladden?

Eller kan man ha den kopplad hela tiden till datorn och när man stänger datorn så stängs hårddisken också? Och i så fall, sätter den igång automatiskt då också när man startar datorn? (Vågar inte testa)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, man ska inte rycka ur sladden i alla fall utan säker borttagning är det som gäller.

Jag har ingen extern hårddisk så jag kan inte svara på hur den fungerar när man startar och stänger av datorn. Om du ska ha hårddisken för säkerhetskopior på så bör man ju helst förvara den på en annan plats än datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ha hårddisken till all min data. Det är ca 4 års arbete som består mest av ljudfiler (intervjuer, en del personer finns inte längre så det går inte att "göra om") samt massor med dokument och bilder. Det börjar bli förmycket att ha på USB minnen.

Sen är det tyvärr inte min dator heller jag har utan en lånad laptop. Visserligen är den lånad på obegränsad tid, men ändå.
Så denna externa hårddisk ska i princip vara som ett USB minne men med enormt mycket mera lagringskapacitet.

PS
Hade ju hoppats Visslar på att jag skulle vinna en laptop på någon av de tävlingar jag varit men om här men det har gått i stöpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag har en likadan extern hårddisk och jag stänger av den genom säker borttagning av maskinvara. Om jag inte gör det så startar den externara hårddisken också när jag sätter och uppdaterar allting på den och det tar evigheter om man inte behöver använda den just då. Rekommenderar att Du kollar den när Du inte har bråttom för att se att den fungerar som den ska.

Gittan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ha hårddisken till all min data. Det är ca 4 års arbete som består mest av ljudfiler (intervjuer, en del personer finns inte längre så det går inte att "göra om") samt massor med dokument och bilder. Det börjar bli förmycket att ha på USB minnen.


Då hoppas jag att du inte bara har dem på den nya hårddisken utan på något mer ställe, DVD-skivor eller annat, så att du inte förlorar allt om/när hårddisken går sönder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som inte går att göra om (med folk som inte finns längre) finns nerbränt på CD och DVD skivor också.


Gittan
Rekommenderar att Du kollar den när Du inte har bråttom för att se att den fungerar som den ska.

Ska kolla allt i morgon då jag har bättre tid.


Cecilia
Men man får väl trots det lita på att hårddisken ska hålla. Låter olycksbådande när du skriver "om/när hårddisken går sönder". Har förvisso läst att de kan gå sönder men då undrar jag hur de hanteras?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer att hårddiskar innehåller fel redan vid leverans.
Det är nog viktigt att man inte flyttar hårddisken när den används, inte tappar den i golvet och liknande saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har förstått att det är känsligt. Det är ju som en stationär dator. Då är det bara att hoppas att man inte fått ett "måndagsexemplar".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...