Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur tömmer jag cache-minnet?


sjoholm.medlem

Rekommendera Poster

sjoholm.medlem

Hej!
Vet att det finns ett snabbkomando att snabbt tömma cacheminnet om det börjar bli fort vid mycket surfande? Vilket kommando ska jag trycka? Någon av F-tangenterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på nätet

Internet Explorer 7.x
1. Välj menyn "Verktyg"
2. Välj "Internetalternativ"
3. Välj fliken "Allmänt"
4. Vid rubriken "Webbhistorik" klicka på "Ta bort"

5. Vid rubriken "Temporära Internetfiler" klicka på "Tabort filer"

6. Klicka på "Stäng"

7. Klicka på "OK"
8. Starta om Internet Explorer


Firefox 2.x

1. Välj menyn "Verktyg"

2. Välj "Inställningar"

3. Välj "Sekretess"

4. Vid rubriken "Känsligt data" Klicka på "Rensa nu"

5. I det fönster som öppnas se till att det finns en markering i rutan "Cache"

6. Klicka på "Rensa nu"

7. Klicka på "OK"

8. Starta om Firefox


 


Netscape 9.0
1. Välj menyn "Tools"
2. Välj "Options"
3. Välj "Privacy"

4. Vid rubriken "Private Data" Klicka på "Clear Now"

5. I det fönster som öppnas se till att det finns en markering i rutan "Cache"

6. Klicak på "Clear Private Data Now"

7. Klicka på "OK"

8. Starta om Netscape

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjoholm.medlem

Det snabbkomando jag söker är att man tillfälligt snabbt bara tömmer cacheminnet om man märker att det brjar bli fullt. har för mig att det är en av F1-F12-tangentera i någon form av kombination. Vilken kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När webbläsarens cache blir full så tar den själv bort de äldsta filerna i den så varför ska du tömma den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Det är väl självklart att det är bra att tömma cachen ibland, eller varför skulle det inte vara det? Jag har ett program i mina  2 datorer där jag kör XP Pro som heter Smart Protector och det är ett smart program, som kan rensa cachen och det jag vill, när jag stänger av datorerna. Programmet är inte gratis, men som tur är, hittade jag en gratisversion, när jag letade med Googles. I min nya laptop, med Vista Buisness får jag dock tömma cachen själv, än så länge. Programmet går att läsa om här och jag tror det går att ladda ner och prova:

http://smartprotector.com/eraser/

OBS Programmet går inte att använda i Vista OBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är väl självklart att det är bra att tömma cachen ibland, eller varför skulle det inte vara det?"
Förklara för mig varför det skulle vara bra. Så vitt jag vet leder det bara till att webbsidor som man nyligen har besökt tar längre tid att ladda när man besöker dem igen eftersom inget på webbsidorna ligger lokalt i cachen på hårddisken utan måste hämtas från webbservern.

Annars så fungerar ju CCleaner, även i Vista, alldeles utmärkt för att ta bort olika tillfälliga filer, t ex Internet Explorers cache, om man nu ska prata program för att göra det. CCleaner är ju alldeles gratis också utan att man behöver söka runt. http://www.ccleaner.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Naturligtvis så använder jag CCleaner i Vista och även på dom andra datorerna med XP.

Jag har dock märkt att det inte alltid är dom nyaste sidorna som hämtas ibland, vilket naturligtvis alla råkar ut för någongång och då kan det vara bra att tömma cachen. Dom sekunder der rör sig om, som man tjänar, är försumbar i alla lägen, när man gör en jämförelse och om man sparar och aldrig tömmer cachen. Användare som aldrig tömmer cachen utan låter webläsaren göra det själv, märker snart att det går något trögare. Detta är ju i och för sig också försumbart, men gäller det, låt säga under flera år, så är nog ansammlingen väl värd att rensa bort. Många länkar fungerar ju inte heller, efter något år eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir ju inte cache-mappen så stor som standard att där ryms filer för flera år, även för mig som knappt använder Internet Explorer så är det så att i min mapp för Temporary Internet Files så finns inget som är äldre än två månader.

Om man har problem med att man inte får senaste versionen av en webbsida så kan det ju vara bra att ändra Internetalternativ- Webbhistorik Inställningar från Automatiskt till Varje gång jag startar IE. I samma dialogbox kan man också ange hur stor cache man vill ha, jag har det inställt på 50 MB.

Om man vill ta bort tillfälliga internetfiler (tömma cachen) ofta så kan man ju på Avancerat-fliken välja att det ska göras varje gång man stänger webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Ett alternativ är att installera IE7 pro så slipper du en del reklam. Du kan även ställa in den till att rensa "känsligt data" i anslutning till stängning av IE.

Firefox har motsvarigheten inbyggd från början men det måste aktiveras av användaren under inställningar - sekretess.

Själv använder jag mig av ett program vid namn Mysecurer, denna har jag ställt in på att städa känslig information vid stängning av webbläsare IE eller Firefox.
Har den inställd på att städa efter windows också, bland annat information som alexa förser microsoft med. Ett mycket program som är gratis för hemmabruk.

Hälsningar
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

IE7 använder väl alla vid det här laget.

Allt är väl gratis, så länge det finns att ladda ner. Den varan förser Googles oss med, om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE7 använder väl alla vid det här laget.


Fel!

Skulle du kunna ge en bra förklaring til varför man ska använda IE7?


Säkrare, nyare och flikar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE7 använder väl alla vid det här laget.


Fel!

Skulle du kunna ge en bra förklaring til varför man ska använda IE7?


Säkrare, nyare och flikar


Än FF3?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE7 är lika kass som dess föregångare.
Internet Explorer stöder inte de webb-standarder som finns.
Microsoft har länge vägrat att anpassa sig till några standarder som inte fastställts av dem själva - något som frustrerat oss webbside-skapare länge eftersom vi blir tvungna att skriva dubbel kod för att även folk med IE ska kunna se sidorna korrekt.

Fråga vilket webbside-skapare som helst vilken webbläsare han/hon är mest irriterad över så kommer ni säkerligen att få svaret "Internet Explorer".

Däremot ser jag fram emot att IE8 ska släppas i färdig version eftersom den enligt Microsoft ska stöda CSS fullt ut.
Har testat beta-versionen av IE8 och det ser lovande ut även om de har en del till att förbättra.


Det är den stora anledningen till i alla fall jag gått över till Firefox.


Håller med Mikael63
"Skulle du kunna ge en bra förklaring til varför man ska använda IE7?"

Finns inga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...