Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PayPal tar våra pengar?


PEGEGE

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har använt PayPal sen 2 år tillbaka, och köpt en del prylar genom dem utan problem. Men nu bestämde jag mig för att använda annat betalsystem och bad dem skicka återstoden av mina pengar, ca 1800 kr, tillbaka till mitt konto. De svarade att överföringen av pengarna hade misslyckats - och tog betalt för det! Jag angav igen mitt kontonummer i Skandiabanken och bad att få avsluta mitt konto hos PayPal. De tog bort mig (det går inte längre att logga in hos dem) men skickade inga pengar till min bank. Nu har det gått ett par månader och inget har hänt, trots upprepade mail från mig till dem. De svarar bara inte!
Har jag sett mina pengar för sista gången? Kan de klara sig undan med tjuveri av mina (och jag antar även andras) pengar? Vad kan jag göra, förutom att varna andra för deras skumma sätt?

Pege
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit det här låter helt sjukt. Jag hade själv tänkt börja använda paypal, men när man hör sånt här blir man bara rädd. Hur ska man gå tillväga för att bevisa att man haft ett konto? Alla uppgifter existerar ju i deras system.

Hittade detta när jag kollade upp mer på internet:

http://www.paypalsucks.com/

Tydligen finns det fler skräckhistorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag håller mig själv så långt ifrån PayPal jag kan efter att ha läst om flera personer som fått sina konton 'låsta' av PayPal av en eller annan orsak och på så sätt inte kunnat komma åt sina pengar under en viss period.

Men PayPal har ingen rätt att ta dina pengar ifrån dig. I ditt fall som du beskriver det bör du helt klart anmäla till någon instans. Jag kan dock inte säga vilken för det har jag inte så bra koll på. Men pengarna på kontot är ju dina. PayPal har ingen rätt att ta dem - det är ju stöld.
Börja med polisen och se om de kan hjälpa dig med vart du ska vända dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PEGEGE!

Har du provat ringt?

353 1 436 9111

Kl. 06:00 - 16:00, måndag till fredag
Kl. 08:00 - 16:00, lördag
Kl. 09:00 - 16:00, söndag

Jag antar att det är ett telefonnumer överst.

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/helpscr?cmd=_help&t=escalateTab



Hej! Jag har provat ringa numret du anger men kom till en privatperson. I Sverige.
De finns knappast här, jag har kollat med Eniro utan resultat.
Men tack för hjälpförsöket ändå!
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PGG!
Har det gått 3 bankdagar? Visslar


Hej!
Två ggr har de lovat skicka inom 5 dagar, men som sagt det har redan passerat flera månader...
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant PeGeGe!

Håll mig gärna underrättad... Vem vet - kanske en granskning i PC för Alla?

Mvh
Fredrik Agrén
PC för Alla


Hej Fredrik!
Ql att ni satt in mina 2 inlägg/tips i senaste numret av PCfA! Hoppas nån får nytta av dem. Uret med USB har naturligtvis inte funnits i 20 år, jag har haft en tidigare version som kommunicerade med pcn med blinkningar via skärmen!

Ang. släktforskning använder jag ett utmärkt prog som heter Family Tree Maker, med automatiska sökningar på Nätet o allt. Rekommenderas varmt!

Och ang. PayPal ska visst hålla dig (och andra) underrättad(e), men har inte mycket hopp om resultat. De finns kanske bara i en virtuell värld?? Även om det var hard cash de tog...

PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant PeGeGe!

Håll mig gärna underrättad... Vem vet - kanske en granskning i PC för Alla?

Mvh
Fredrik Agrén
PC för Alla


Fredrik!
Jomenvisst, granska gärna snubbarna, det blir nog ett bra uppdrag!
Jag har kvar papper mm från dem.
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PGG!
Har det gått 3 bankdagar? Visslar


Hej PGG!!

Läs innan du du ställer frågan!

Det hade ju gått flera månader!


Helren


Hej Helren!
Visst är det så, tyvärr!
Cute doggie, helrenrasig, väl?
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel_82 @ 2008-11-21, 16:15
Hej.

Jag håller mig själv så långt ifrån PayPal jag kan efter att ha läst om flera personer som fått sina konton 'låsta' av PayPal av en eller annan orsak och på så sätt inte kunnat komma åt sina pengar under en viss period.

Men PayPal har ingen rätt att ta dina pengar ifrån dig. I ditt fall som du beskriver det bör du helt klart anmäla till någon instans. Jag kan dock inte säga vilken för det har jag inte så bra koll på. Men pengarna på kontot är ju dina. PayPal har ingen rätt att ta dem - det är ju stöld.
Börja med polisen och se om de kan hjälpa dig med vart du ska vända dig.


Hej Daniel,
Det har kommit nya sätt att betala på nätet som verkar säkra, och som inte innebär att man ger nån några pengar som lagring för framtida behov - och som du dessutom inte får någon ränta på. Jag hoppas att PayPal & Co. snart försvinner ur marknaden. Fast de hittar nog på nya sätt att leva på     oss.
Jag har för mig att nåt av de senaste nummer på PCfA hade en artikel om ett nytt och bättre system, eller så kommer jag ihåg fel. Kolla med dem.
Plingplong!
PGG (gitarrkliare det mesta av mitt liv!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

PEGEGE... trist att läsa vad du blivit drabbad av... bedragare på nätet ska hängas jävligt högt!!!

Däremot är jag lite förvånad när du säger att du har 1.800 kronor på ditt Paypal konto. Fundersam Paypal är mig veterligen inget betalningssystem/företag som man har några pengar på eller hos utan de förmedlar bara pengar... mellan privatpersoner och företag. Dvs en privatperson vill skicka pengar till en annan privatperson ELLER föetag alt ett företag vill skicka pengar till ett annat företag eller privatperson. Det där kanske lät snurrigt men om jag inte minns fel så bildades Paypal strax efter att internationella Ebay hade skapats. Ebay.com gick superdåligt helt enkelt för att det inte fanns något lätt o smidigt sätt att skicka pengar mellan köpare o säljare. Då skapades Paypal... o Ebay.com blev en framgång. Om jag inte minns fel så är det Ebay.com som ÄGER Paypal.com!

Själv har jag varit medlem på Ebay.com o haft Paypal konto ända sedan det startade i slutet av 90-talet o för mig har det funkat bra. Men jag har ALDRIG haft några pengar på mitt Paypal konto. Vid betalning så dras pengarna från mitt MasterCard o när jag får in pengar via mitt Paypal så sätts pengarna in på mitt MasterCard som i sin tur är knutet till ett bankkonto i Sverige naturligtvis.

Stå på dig, mannen. Ler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PEGEGE... trist att läsa vad du blivit drabbad av... bedragare på nätet ska hängas jävligt högt!!!

Däremot är jag lite förvånad när du säger att du har 1.800 kronor på ditt Paypal konto. Fundersam Paypal är mig veterligen inget betalningssystem/företag som man har några pengar på eller hos utan de förmedlar bara pengar... mellan privatpersoner och företag. Dvs en privatperson vill skicka pengar till en annan privatperson ELLER föetag alt ett företag vill skicka pengar till ett annat företag eller privatperson. Det där kanske lät snurrigt men om jag inte minns fel så bildades Paypal strax efter att internationella Ebay hade skapats. Ebay.com gick superdåligt helt enkelt för att det inte fanns något lätt o smidigt sätt att skicka pengar mellan köpare o säljare. Då skapades Paypal... o Ebay.com blev en framgång. Om jag inte minns fel så är det Ebay.com som ÄGER Paypal.com!

Själv har jag varit medlem på Ebay.com o haft Paypal konto ända sedan det startade i slutet av 90-talet o för mig har det funkat bra. Men jag har ALDRIG haft några pengar på mitt Paypal konto. Vid betalning så dras pengarna från mitt MasterCard o när jag får in pengar via mitt Paypal så sätts pengarna in på mitt MasterCard som i sin tur är knutet till ett bankkonto i Sverige naturligtvis.

Stå på dig, mannen. Ler


Hej Elektronikfreak (du oxå?:) och tack Cecilia
för intressant information.
PayPal har faktiskt ett konto som man kan sätta pengar i.
När man överför pengar dit gör man det till:
"Mottagare: PayPal Pte. Ltd.
Bankgironr: 5367-0527
Bank: SE Banken, Stockholm"
Vidare står det: "On your bank transfer form, specify the amount you would like to transfer to your PayPal account. Your deposit must be in Swedish Kronor."  Osv, osv....

Jag undrar om SE Banken skulle kunna hjälpa mig med detta?! Skandiabanken (min bank) påstår att de själva inte kan göra något, inte ens via kontakt med SEB, för juridiskt sett är PayPal (eller eBay) som måste ge klartecken för att pengar betalas ut från dem. Skandiabanken föreslår att jag kontaktar Konsumentombudsmannen eller en jurist.
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PEGEGE!

Har du provat ringt?

353 1 436 9111

Kl. 06:00 - 16:00, måndag till fredag
Kl. 08:00 - 16:00, lördag
Kl. 09:00 - 16:00, söndag

Jag antar att det är ett telefonnumer överst.

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/helpscr?cmd=_help&t=escalateTab



Hej Olle!
Nu har jag lagt till ett par nollor till det nummer du gav mig och hamnade rätt, såvitt jag förstod på Irland (trots att de har en adress på Luxemburg).
Jag pratade med en mycket korrekt och hjälpsam supporter (?) som sa att jag nu måste skaffa ett nytt konto, under en ny email, bevisa att jag är rätt person m.h.a. faxad leg och faktura med tele/elräkning med mitt namn, adress samt nyare datum på. Plus en begäran att de flyttar över pengarna från mitt gamla avslutade kontot till det nya. Sedan kan de återbetala dem till mitt konto i Skandiabanken.
Hoppas allt går bra, hittills har han/de betett sig fullt acceptabelt!
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har PayPal gjort rätt för sig!Dans
Efter nytt försök med
1. skapande av nytt konto,
2. överföring av pengar från gamla till nya kontot och
3. begäran om återbetalning till min bank
har pengarna äntligen kommit inom de utlovade 5-7 dagarna.
Så åtminstone i mitt fall har PayPal inte skott sig på annans pengar. Med hjälp per telefon av deras support har allt löst sig, och jag måste också de dem en eloge för det mycket artiga - och effektiva - bemötande!
TACK ALLA FÖR FÖRSLAG OCH ENGAGEMANG!
Klart slut.
PGG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Kan ni hjälpa mig, jag hade windows vista home basic men har glömt ta backup, jag har en oem licens men inga skivor. har ni nått tips om hur man kan hitta dolda partiationer i windows xp(installations filerna liger på en dold avdelning av hårdisken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni hjälpa mig, jag hade windows vista home basic men har glömt ta backup, jag har en oem licens men inga skivor. har ni nått tips om hur man kan hitta dolda partiationer i windows xp(installations filerna liger på en dold avdelning av hårdisken.

Det är bra om du skapar en egen tråd och inte skriver i en tidigare tråd.

Vissa levernatörer tvingar användaren bränna egna skivor, ofta kan du få från företaget du köpte det av för ett självkostnadspris. Vissa tillverkare låter dig ominstallera datorn genom att trycka på en tanget vid uppstart av datorn, det varirerar beroende på modell och företag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...