Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
elektronikfreak

Hur spelar du upp dina MP3 filer?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag satt o läste Daniel Gustafsons ledare i en gammal PC För Alla (juli 2008) där han skriver i sin rubrik "Därför tänker jag fortsätta tjacka cd-skivor". Själv har jag inte samlat på mig så där väldigt mycket cd skivor men däremot tonvis med vinyl? LP. singlar, EP o 12" singlar från början av 60-talet fram till slutet av 80-talet. Mina favoriter var allt ifrån Beatles, Stones, Jimi Hendrix, Cream, Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbbath, Frank Zappa, Bob Dylan o David Bowie.

Så kom plötsligt cd skivan men det var inte något jag riktigt tände till så där ordentligt på. Visst? ljudkvaliteten var bättre. Man slapp brus o många gånger knaster men själva glädjen över själva samlandet försvann. Det var helt enkelt inte samma pryl att sitta o kolla på en cd? som det var att sitta o hålla i en vinyl. Men visst har jag även samlat på mig bortåt en 500 cd under åren.

O så plötsligt kom då de komprimerade MP3 filerna på 90-talet. Ljudkvaliteten var ofta bedrövlig? komprimerad musik? som lät uruselt. Men även där har ju utvecklingen gått framåt. Ska än i dag erkänna att jag hellre köper gammal vinyl  o lägger på min Thorens spelare o sätter på min 20 kg tunga Onkyo förstärkare som ger över 250 ärliga sinus watt per kanal mätt vid 1KHz o 8 Ohms belasning som pumpar ut underbar musik på mina dryga metern höga Dali Concept 10 högtalare.

Men visst har även jag laddat ner mängder av MP3 filer via nätet? mest musik som inte går att få tag i varken på vinyl eller cd längre. Men ett problem har uppstått? eller kanske snarare en frågeställning!?

Hur spelar du upp dina MP3 filer?

Släpar du fram datorn till er hifi anläggning o kopplar in datorn till steron med hjälp av RCA kontakter? Trist att höra datorn stå o surra hela tiden när man vill lyssna till underbar musik!

Eller bränner du ner MP3 filerna på cd o spelar upp dem på dvd spelaren som är kopplad till tvn o även där drar RCA kontakter till stereon?

CD freestyle är ju ett alternativ även där kopplad via RCA kontakter till stereon men ljudkvaliteten lär ju bli lidandes. Nyare cd spelare kopplad till stereon klarar förvisso av cd skivor brända med MP3 filer men min några år gamla Marantz gör det inte!?

Så min fråga blir alltså? hur spelar du upp dina MP3 filer på din riktiga steroanläggning?

*Love and Peace*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag flyttade tråden till forumet avkopplat/struntprat från Support forumet. Eftersom den passar bättre där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv strömmar jag mina bild-, film- och musikfiler via hemnätverket.

Från laptopen till Playstation 3:an som i sin tur är kopplad till ett hemmabiosystem. Låter krångligare än det är...

Använder Simple Center men kan även rekommendera TVersity - fungerar (än så länge) dåligt med Vista x64.
Windows Media Player kan också användas för de som föredrar det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar oftast köra cd eller vinyl på stereon och spela mp3 i datorn eller i mp3-spelare. Det är sällan jag kör mp3 på stereon, men om jag gör det så konverterar jag till cd-format och bränner ner på skiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ler Tack för alla positiva kommentarer Roll-eyes

Det lutar nog mot att jag fortsätter att bränna ner MP3 filerna på CD o DVD o lägger dem i min Sony DVD spelare som jag tidigare har haft kopplad till tvn men som jag flyttat fram till stereon o kör filerna/musiken på det sättet.

Har ett mycket svagt minne av att jag läst någonstans att man måste ha ett super-ljudkort i datorn för att det ska kunna konkurera med en vanlig CD-spelare/DVD-spelare av bra kvalitet. Själv kör jag Marantz CD spelare o Sony DVD spelare kopplad till stereon. Vilket jag tycker ger bra resultat.

*ROCK ON*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det märkligaste när jag kör mina CD skivor med MP3 musik i min DVD spelare som vanligtvis brukar vara koppplad direkt till tvn är följande... jag har 2 DVD spelare o 1 DVD recorder o alla tre är SONY...

En "top of the line" Sony DVD spelare från 2001... en bra Sony DVD spelare från 2005 som fick högsta betyg i just ljudåtergivningen... o en Sony DVD recorder köpt nu i höst. I alla funkar det utmärkt att spela hemmabrända MP3 diskar av CD-RW format oavsett märke. Däremot är det INGEN av de tre som tar Sonys egna CD-R diskar!!! Har planer på att maila Sonys support o framföra min förundran o ilska!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...