Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PowerPoint


Attas

Rekommendera Poster

Har letat som en galning men hittar ingen enkel beskrivning på hur man "bäddar" in en ljudfil i PowerPoint. Alltså INTE länkar den. För om jag har en PowerPoint presentation och bränner ner den på CD följer inte det länkade ljudet med, utan den ska vara "inbäddad" i presentationen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



testa!  Microsoft Office-knappen  Publicera och klickar sedan på Paketera för CD. Funktionen Paketera för CD uppdaterar automatiskt alla länkar till filer som du paketerar med presentationen. När du paketerar presentationen kan du också spela upp den automatiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går med wav-fil. Men problemet är att bildspelet blir så stort att det går t.ex. inte att maila. Har ett bildspel med musik och där musikfilen är i "original" Windows Median 1 485 kB. När jag konverterat den till wav så är den på 29 953 kB.
Finns det inget annat filformat som går att använda?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Camtasia Studio kan man ju spela in presentationen (start av Camtasia kan ske inifrån PowerPoint) och spara som en film..

Men det programmet är ju inte gratis men bra..

Om du packar med ex. WinRar - hur stor blir filen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.
Läste lite om WinRar här och det verkar dock inte vara gratis. Sen är det så att jag vill inte ha en massa extra program på datorn. Den är dessutom inte är min egen utan lånad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows Me, XP eller Vista ingår program för komprimera till Zip. Högerklicka på mappen/filen och välj Skicka till komprimerad mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att man skäms, att jag inte tänkt på det, har ju använt den funktionen (skicka till komprimerad mapp) tidigare.

Min PP-bildspel blir trots det för stort för att maila. Hela bildspelet med bilder och musik är på 30 818 kB och i komprimerad mapp 19 343kB.

Det är kanske inget att göra åt det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder tar plats så är det, men jag tror inte att det inbyggda komprimeringsprogrammet är så bra så det är möjligt att filen blir mindre om du använder t ex programmet 7-zip för att komprimera i stället. 7-zip är gratis http://www.7-zip.org/

Om problemet är just att mejlprogrammet inte kan hantera filer av den storleken så kan man ju använda en tjänst som Skicka filen http://www.skickafilen.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog testa iSpring-Free som är ett tillägg till PowerPoint.

Gör om presentationen till Flash.

Jag kan testa funktionaliteten om du kan lägga upp något bildspel att testa med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael,

iSpring-Free är ett fantastiskt program som dessutom fick ner kB antalet från 30 818 till 2 303 kB. Men säg den glädje som varar. Jag har olika visningstider på bilderna och efter att jag "konverterat" bildspelet i iSpring-Free så gjorde det även om det så att alla bilderna har samma visningstid (5 sek).

Annars är iSpring-Free helt enastående.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det fanns en knapp typ "Quick..." och så en annan.. går det inte att ändra inställningarna någonstans så att tider ska hämtas från PP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat detta hemma..
sshot-6.png

Quick Publish gör en flash direkt

Publish ger en dialogruta med inställningar:
sshot-7.png
Där du ska avmarkera Minimal slide duration.

Kan ju vara andra inställningar med du vill ändra. Bara att testa - annars hör av dig om du vill ha hjälp med översättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...