Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskar i "server"


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en äldre dator som jag använder som server för lagring av filer. Hårddiskarna som sitter i är utdelade på nätverket som nätverksenheter. Då det är två diskar (master och slave). Jag har kommit över flera hårddiskar och skulle vilja ha dessa också i "servern", Går detta att göra på något sätt??? (Detta gäller vanliga IDE-diskar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns fler anslutningar för hårddiskar inuti datorn så är det ju bäst, men det går ju att köpa hårddiskkabinett som man stoppar in hårddiskar i och så ansluter man kabinettet till en USB-port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan hdd-kabinett där jag lagrar mina digital-bilder på. Men jag tänkte mer på att sätta diskarna i datorn på nåt ätt. Tänkte på om man kunde kopla ur cd-läsaren och sätta hårddiskar där istället. En spontan tanke bara. Men cd-läsaren kanske behövs för att datorn skulle starta?
Jag kan prova med cd-läsaren när jag kommer hem på måndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara någon CD-läsare ansluten för att datorn ska starta, du behöver en CD-läsare för att installera Windows och en del annat, men när det är aktuellt så kan du ju byta tillbaks. Om du bara har en CD/DVD-enhet så finns det troligen en möjlighet att ansluta en till hårddisk till den kabeln. Sedan så varierar det ju hur många anslutningar för PATA-hårddiskar det finns i datorn, även om 4 (2x2) är vanligast så förekommer det moderkort med fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte riktigt så med cd-läsaren riktigt. Menade att ex-vis om en diskettstation är trasig så kan ju inte datorn starta, tänkte om det är samma med cdn. Jag har kopplat ur cd-läsarna och satt två hdd där istället nu och det verkar fungera. som sagt använder jag ju bara cd-läsarna i den maskinen till installation av operativsystem. Tänkte bara om problemet var att det kom en hdd in genpm den kontakten på moderkortet istället för cd så kanske det hade blivit problem tänkte jag.
Men tack för hjälpen Cecilia, det gjorde att jag provade att göra så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkar!
Det finns instickskort till datorn som man kan ansluta hårddiskar och CD/DVD-enheter till också om du vill kunna ha även CD/DVD-enheten i datorn för jämnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...