Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM-minne osv.


Skaen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag måste utöka mitt RAM-minne på datorn! Jag sitter och ser på klipp, serier etc i HD-format (350 mb/20 minuters-avsnitt) och varenda gång man kommer till en scen där det e mycket växlande och bilderna börjar gå i hundranittio så slöar avsnitten ner, medans ljudet fortsätter i samma fart. Blir alltså förseningar o shit!

Vad jag vet så har detta mycket o göra med hur mycket RAM-minne man har på datorn. Jag har bara 1 G och vet att en helt fungerande dator idag måste ha minst 2 G minne. Jag har sökt runt lite grann och sett att man även måste ha en rätt bra processor, ett bra moderkort och ett bra grafikkort.

Detta har jag i min dator:

Moderkort
CPU typ: Intel Pentium 4 540, 3266 MHz (16 x 204)
Moderkortsnamn: Abit AA8-DuraMAX/AA8-3rd Eye  (2 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Moderkortschipset: Intel Alderwood i925X
Systemminne: 1024 MB  (DDR2 SDRAM)
BIOS typ: Award (06/25/04)
Kommunikationsport: Kommunikationsport (COM1)
Kommunikationsport: Skrivarport (LPT1)

Bildskärm
Grafikkort: RADEON X800 XT Secondary  (256 MB)
Grafikkort: RADEON X800 XT (256 MB)
3D accelerator: ATI Radeon X800 XT PCI-E (R423)
Bildskärm: IBM 6552 P260  [21" CRT]  (55-P7858)
Bildskärm: Sharp HDMI  (160016843009)

Jag har bara ett 32-bit operativsystem så jag kan tydligen inte ha mer än 3,5 G RAM-minne, vad jag har förstått.

Kommer det att räcka att bara köpa 2,5 G extra minne så att jag får totalt 3,5, för att se på filmklipp i HD-format (350 mb)? Eller måste jag köpa ett nytt moderkort, grafikkort och processor?

Tacksam för svar!

MVH Anton Önnemyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste rätta lite saker här. Nej, du måste inte ha minst 2 gb minne, även om det är nice. Jag rekommenderar att du kollar över hur mycket program som körs, jag kan ibland få liknanade problem när jag tex installerar spel och unrarar 2-3 saker samtidigt, och jag har "bara" 1.5 gb ram.

Dock, något jag tycker att du ska fundera på om du har mycket hårddisk över, är att uttöka växlingsfilen. Detta är mycket enkelt och ger massor. Jag har tex 32 gb växlingsfil, vilket gör att jag kör många av de senaste spelen utan mycket lagg (mitt graffekort är dock lite hetare än ditt, men min ram suger fortfarande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-kostnaderna ser jag inte som några problem iom att dem bara går på några hundralappar, men jag e rätt intresserad av det där med "växlingsfilen" som du skrev om.

När jag kollar på mina serier, oftast anime, i HD-upplösning så har jag testat att stänga ner så många program som möjligt, tom testat att ändra upplösningen på skrivbordet, men utan framgång. Och att unrara fler än en sak i taget har jag aldrig varit med om. När jag unrarar kan jag knappt klicka fram START-listan ens. Brukar ha någon film igång i bakgrunden, men de e typ allt jag kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen?

Om man har två hårddiskar i datorn kan man då ha maximal växlingsfil på båda hårddiskarna? Jag har de flesta programmen inlagda på samma disk som Windows men en del spel har jag bå den andra disken för en del är ganska utrymmeskrävande.

Gittan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att ha växlingsfil på båda hårddiskarna, då kommer Windows att använda växlingsfilen på den hårddisk som används minst för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten vxl-fil (fast storlek) på ca 10-100MB på den disk (disk nr 1) du har operativ-systemet på. Detta för att op-syst ska kunna skriva en dumpfil om något allvarligt hänt.
En större vxl-fil på disk nr 2. Även denna fast storlek. Ta till ordentligt! Plats finns det gott om på våra diskar numera så ingen ide att snåla.
Gör så här
defrag på disk nr & efter det lägger du en större vxl-fil på denna med lika värden på Min & Max storlek.
Ta bort vxl-filen HELT på disk nr 1 & defrag även på denna disk. Sedan lägger du dit en mindre vxf-fil med samma värden för Min & Max storlek.
OBS! Glöm inte att klicka på knappen Aktivera efter VARJE ändring (inkl då du tar bort den!). Man måste så att säga Aktivera sina ändringar.
Här finns anvisning "Hur man flyttar växlingsfilen" på svenska så du kan läsa hur du kommer åt inställningarna.
http://support.microsoft.com/kb/307886/sv
Gådd lökk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tror jag förstår...

Men hur mycket ungefär ska jag sätta då på min & max? På ett ungefär...

Sitter med en 200 GB (operativsystemet), 250 GB, 500 GB och en 1 TB hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Jag tror din problem är inte ram, utan din grafikkort. Den är gammal, och HD kvalite 720p / 1080p rekommenderas grafikkort med 512 - 1024ram. Men köp samtidigt lite med RAM minne, kostar inte mycket. Försökte hitta vilken FSB hastiget RAM din moderkort stödjer, knappast dom som är ny på marknaden, jag tippar på DDR2 PC-3200 max, den kan du hitta via tradera.com & blocket.se annars om du inte hittar ny ram. Eventuellt, det vore bra om du uppdaterar moderkort,minne,grafikkort. Om du göra inga uppdateringar, prova nyaste K-Lite pack, du får den här:

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.htm

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...