Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wii - program köpt i USA


AOHL

Rekommendera Poster

Jag har köpt programmet "Indiana Jones the original adventure" i USA.

Detta program fungerar ej på min konsol köpt i Sverige.

Finns det någon lösning på detta ?

MVH, AOHL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har inte själv Wii, men jag Googlade lite och hittade ganska snabbt info om detta.

Svenska (och andra europeiska) spel är kodade i PAL, medan amerikanska (och vissa andra länder) spel är kodade i NTSC. Wii-konsolerna är antingen PAL eller NTSC och du kan bara spela PAL-kodade spel på en PAL-konsol och NTSC-kodade spel på en NTSC-konsol.
Dessutom finns det olika NTSC-kodning för USA och Japan, så det går inte heller att spela ett NTSC-kodat spel från Japan på en amerikansk NTSC-konsol.

Jag hittade viss info om att det går att hacka konsolen, men det får du söka info om själv - eftersom sådant inte får diskuteras på detta forum.

Testa goolgla efter "wii spel regionskodning" eller liknande. Se bara till den information du väljer ut är aktuell eftersom firmware-uppdateringar m.m. i spelkonsolen kan göra att förutsättningarna är annorlunda idag än för t.ex. 1-2 år sedan.

Jag vet inte om det är lagligt att chippa sin Wii för att få den regionsfri - det är i alla fall tillåtet med en DVD-spelare (på den tiden de var regionslåsta). Man kan ju lämna in en DVD-spelare till återförsäljaren så låser de upp regionskodningen.

Mitt tips är att först kolla med en kunnig återförsäljare hur det är med detta och vad det kostar.
Att låsa upp spelkonsoler på egen hand innebär oftast att man får ta till sk. ful-hack, vilket om man har otur/gör fel kan leda till en obrukbar spelkonsol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer svar för normala personer som inte läser lika komplicerade saker som politiker säger...

Du kan inte använda spel som är köpta någon annan stans än europa på ett europeiskt wii. Det går att få tag på en slags adapter men den har blockerats av nintendo genom en mjukvaruuppdatering av wiiet. OM u inte har uppdaterat ditt wii på 4 månader eller nåt så kan du skaffa enspn för rund 200.
Annars går det väl att chippa men det räknas nog som olagligt och känns ohederligt att använda, tycker jag iallafall.

KOmer tyvärr inte ihåg namnet på den "adaptern" elelr vad man ska kalla den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...