Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstant 7,89 Mb/s


FluH

Rekommendera Poster

I går eftermiddag gick mitt bredband från Comhem ner till den konstanta nivån 7,89 Mbit/s, mot normalt ca 24 Mbit/s. Där blir det liggande. Vad kan detta bero på? Har prövat att starta om, virussökt, osv.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite som ett av Comhems klassiska problem. Proxyservrarna i deras nät hamnar ur sync med deras affärssystem så att fel inställning används. Men prova att stänga av kabelmodemet i minst en halvtimma innan du stoppar in strömsladden igen. Ibland kan det hjälpa. Men det är saker som Comhems support redan borde ha tagit upp med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du när du skriver att "Proxyservrarna i deras nät hamnar ur sync med deras affärssystem så att fel inställning används"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem som dykt upp för mig minst två gånger är att servrarna som står ute i comhems nät tappar information så att de inte har samma information om vad du har för abonnemang jämfört med det som comhems affärssystem fakturerar mig för. I mitt fall rasade min uppkoppling ner till den absolut långsammaste abonnemangsformen trots att det stod att jag hade ett helt annat i affärssystemen när supporten kollade. Efter en tid fick jag reda på att comhem hade en konstig bugg som de inte visste orsaken till där en kunds konto plötsligt inte hade samma information i nätets servrar, dvs de som ser till att du inte kan utnyttja mer än du betalar för, och affärsssystemen som administrerar fakturor, abonnemang etc. De kan lösa det problemet genom någon form av in och urloggning eller liknade via sina system i supporten. Sedan tog det en stund innan mitt problem var avhjälpt.

Jag har även drabbats av att min nedladdningshastighet strypts till samma hastighet som uppladdningshastigheten, dvs 1MBit både upp och ner. Exakt vad som var fel den gången vet jag inte men en felanmälan avhjälpte problemet. Troligen hade det något att göra med att de höll på att bygga ut näten i stan samtidigt och därför stängde ner internettjänsten då och då.

Har du i snitt mindre än 70% av din "utlovade" hastighet så anses det vara ett fel hos comhem så vitt jag minns det. Så se till att göra alla de där sakerna som comhem alltid frågar (stäng av modem x minuter och slå på, lossa kablar och stoppa i igen, kontrollera att inte brandvägg/trådlösa routers etc orsakar problemet) och kontakta sedan comhem och gör en felanmälan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...