Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AntiSpyware XP 2009 samt andra virus problem.


adoato

Rekommendera Poster

Tjena!

Min brors dator fick lite virusproblem igår kväll. Plöttsligt ploppade ett program som kallade sig för AntiSpyware XP 2009 upp och började scanna hans dator. Har sökt lite på ifrågavarande program och förstått att detta är ett virus/spyware som uppger sig att vara ett anti-spyware program. Efter att han "klickat bort" programmet och fortsatt surfandet, eller vad han nu gjorde,så stängde datorn av sig. Han försökte starta om datorn med den rebootade varje gång han nådde inloggningsrutan. Har för mig att han inte haft nått antivirus program den senaste månaden efter att hans Avast tid tagit slut. Hur får vi hans dator att börja fungera normalt?

Stort tack i förhand till den som orkar hjälpa till! Pompom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj Senast fungerande konfiguration.
Om inte det heller går så välj felsäkert läge i samma meny.

Om det inte går att komma fram till Skrivbordet så är det inte så lätt att göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare i kväll kom han till felsäkert läge men inte till det normala läget. Nu säger datprn att ntldr saknas och han kommer inte ens till felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har det hänt något med uppstartsfilerna på hårddisken, t ex att någon av filerna Ntldr, Ntdetect.com är skadad, bootsektorn är skadad, skadad kabel till hårddisken mm.

Kan han installera om datorn?

Jag hittade denna sida om felmeddelandet när jag googlade:
http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm
Jag har ingen aning om det är bra tips eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...