Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Känner inte igen hårddisk


carl.p

Rekommendera Poster

Stoppade in nytt moderkort, cpu och minne då det andra gick upp i rök, allt verkade ok under uppstart tills sista logan dyker upp (W2K pro).

Får då en blåskärm som säger något om att starta om om detta är fösta gången jag ser detta medelande, alt. sök efter virus eller kör chkdsk /F.

 

Virus har jag inte, och hur kör jag chkdsk från diskett eller installations cd?

Jag tror att problemet ligger i at det gamla moderkortet var VIA-chipat och det nya har Intel, kan låta långsökt men är det enda jag kommer på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går som du märkt inte nå vidare bra att byta moderkort utan att ominstallera windows, i och med att du

tagit bort alla kopplingar som windows har med hårdvaran, irq:er minnesadresser för att inte nämna nytt chipset så är det inte så konstigt att windows crashar när det försöker boota.

Det är inget fel på din hårdisk, du måste helt enkelt ominstallera win2000 så det konfigureras mot din nya hårdvara.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en gång om du har lust med att välja felsäkert läge vid en omstart. Har du då tur startar det hele och så kan du i device manager ta bort all hårdvara (tänk på i vilken ordning du gör det, det är praktiskt att ha en mus t ex). Låt windows söka upp all hårdvara på nytt vid en normal omstart.

[[Egentligen tror jag inte detta kommer att funka, men det är vad jag skulle ha provat med, och framför allt ha gjort innnan jag bytte moderkort. Fast det förutsätter ju förstås ett planerat byte...Går att göra i win98]]

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat den metod som föreslås ovan en gång, win95 tror jag att det var. Minns inte riktigt hur jag gjorde, men lyckades rensa bort allt som hade med moderkortet att göra. Helt otroligt nog så fick jag det att fungera igen. Ingen långsiktig, knappt kortsiktig, lösning dock då systemet ej blir lika stabilt (en liten groda: Win95 stabilt!?) igen.

Mao rädda de data som du vill ha kvar och utför sedan en ominstallation. Du får ändå göra det till slut.

 

/T

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...