Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Comodo Firewall

Attas

Recommended Posts

Har bytt till Comodo Firewall. Undrar, ska det inte finnas någon Ikon eller så t.ex. nere vid klockan eller någon annan stans så att man kan "köra" programmet?

Det fanns det i alla fall när jag hade programmet förut, men jag avinstallerade det för någon månad sedan eller så.

Fick gå in i C:/Program/Comodo och hämta ikonen. Hmmmm?

Efter att ha följt forumet här ett bra tag så är du Cecilia, helt klart bäst på detta med virus och så. Vad har du nu för brandvägg?

PC Tools Firewall http://www.pctools.com/firewall/
Man kan få Comodo att skydda datorn bättre än PC Tools brandvägg men det kräver mycket fixande och när Comodo började skicka med en "toolbar" som många anser är skadlig så bestämde jag mig för att byta. Man kan avbocka "toolbar"-installationen, men jag gillar inte beteendet ändå.

Fick gå in i C:/Program/Comodo och hämta ikonen. Hmmmm?

Efter att ha följt forumet här ett bra tag så är du Cecilia, helt klart bäst på detta med virus och så. Vad har du nu för brandvägg?

Nu har inte jag varit så aktiv på ett tag så det med klart bäst vet man aldrig eftersom hon är den enda som hjälper till..;), har du rätt version installerad?Jag har version 2.4 du ska ha...3.0 kan strula.

Gå till länk nedan, sedan väljer du språk versionen finns längst ner 2.4..

http://www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

Ha det och lycka till Tumme upp

Version 3 av Comodo får mycket bättre resultat än 2.4 i läcktester (leak tests), dvs tester av hur bra brandväggar är på att förhindra att skadliga program tar sig ut från datorn genom att lura/skada brandväggen.

Version 3 av Comodo får mycket bättre resultat än 2.4 i läcktester (leak tests), dvs tester av hur bra brandväggar är på att förhindra att skadliga program tar sig ut från datorn genom att lura/skada brandväggen.
Ja  visst MEN 2.4 är mer stabil...Chockad

Okej, jag körde version 3 från det att den kom tills för någon månad sedan utan att märka några stabilitetsproblem annat än de allra första veckorna.

Avinstallation:
http://forums.comodo.com/help_for_v3/full_removal_of_comodo_firewall_pro_3_with_safesurf_toolbar_if_regular_uninstall_method_fails-t17220.0.html
Jag har för mig att du hade svårt för engelska.
Men först så ska du avinstallera på vanligt sätt. Går det eller får du felmeddelande och vad i så fall?

Tillägg: XP eller Vista?
Försökt med avinstallation i felsäkert läge?

Cecilia, jag kommer inte in alls på nätet via min dator så jag skriver från en anna. Därför kan jag ju inte avinstallera med den länken du angivit. Har avinstallerat i kontrollpanelen och en massa mappar under C:/Program. Men det är en mapp kvar som när jag försöker ta bort får jag meddelandet; Det går ej att ta bort cmdagent.exe Åtkomst nekad.

Någon tydlig och klar instruktion hur jag får bort detta program utan att vara uppkopplad?

Tack på förhand

XP eller Vista?
Hur länge hade du Comodo installerat?

Om du inte kom ut på nätet med Comodo installerad så var nog inte Comodo rätt konfigurerad bara.

Har du försökt ta bort mappen i felsäkert läge?

Eftersom jag inte hade det minsta problem med att ta bort Comodo så kan jag inte ge någon klar och tydlig instruktion.

Har XP. Installerade Comodo igår.
Hur tar man bort mappen i Felsäkert läge?

Har avinstallerat genom Kontrollpanelen men det låg kvar mappar i C:/Program. Där har jag tagit bort alla mappar utom en, och jag får meddelande att Comodo är aktivt om jag går in på Säkerhetscenter i Kontrollpanelen.

Kan jag ta bort mappen genom en liknande beskrivning jag fick av A7043VMS190;
På c partitionen så ligger det en fil som heter boot.ini som är dold om du ändrar visningsalternativet för filer till visa dolda filer och öppnar den i anteckningar så kan du ta bort den ena raden som tex den rödmarkerade.

Det gick tyvärr inte att göra en Systemåterställning. Fick information om att det var installerat IE7 den 16 okt och det var då jag formaterade datorn och installerade allt igen.

Jag måste på något sätt få bort mappen med Comodo för det är den som låser att jag inte kan komma ut på nätet igen.

Nja, en mapp i sig kan inte låsa internetanvändningen.

Du kan inte tänka dig att backa tillbaks till just innan installationen av IE7?

"Hur tar man bort mappen i Felsäkert läge?"
Är frågan hur man tar bort mappar eller hur man startar datorn i felsäkert läge?
Tar bort mappar gör man på samma sätt som man tar bort filer med Utforskaren eller Den här datorn. Man kommer till felsäkert läge genom att trycka på F8 upprepade gånger under uppstarten och välja felsäkert i menyn.

Att få bort Comodo från att visas i Windows säkerhetscenter gör man på följande sätt:
Starta Kommandotolken
Skriv:
cd "%windir%\system32\wbem\
RD /S /Q "Repository"
NET START WINMGMT /Y

Avsluta Kommandotolken och starta om datorn.
Detta enligt http://forums.comodo.com/help_for_v3/cfp_3_shows_up_in_security_center_after_uninstall-t19445.0.html;msg133358#msg133358 inlägg 2

Borttagning av kvarvarande registerposter gör man med hjälp av denna fil:
http://rapidshare.com/files/126630164/CFP_3_File_Registry_Cleaner.zip.html
enligt http://forums.comodo.com/help_for_v3/full_removal_of_comodo_firewall_pro_3_with_safesurf_toolbar_if_regular_uninstall_method_fails-t17220.0.html

Det här var verkligen problem. Jag kommer inte in på nätet så länge jag inte får bort Comodo, för den blokerar. Så dina webbadresser har jag ingen glädje av just nu.

Programmapp.jpg

Det gick inte heller att ta bort i Kommandotolken.

Åtkomst nekad.
Det går inte att komma åt filen eftersom den används av en annan process.

Börjar snart bli desperat.

Kom lite längre nu när jag provade igen med Kommandotolken men inte för det hjälpte.

Kommandotolken.jpg

Det måste väl kunna gå och ta bort mappen/programmet på något sätt?
Polaren här börjar också tröttna på att jag tar upp hans tid på hans dator.
Hade jag bara kunnat komma ut på nätet själv så hade jag ju kunnat anväda Cecilias webbadresser.

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster
Leta upp Comodo Application Agent i listan och dubbelklicka på den.
Sätt Startmetod till Inaktiverad.
Starta om datorn.

Inte undra på att det inte går att avinstallera om du har programmet igång.

Har gjort precis somdu beskrivit. Där var två ställen att inaktivera på, dels allmänt och inloggning.¨
Startade om men i Säkerhetscenter på Brandvägg visas fortfarande att Comodo Firewall är aktivt och klickar jag för att Windows brandvägg ska vara aktiv får jag meddelande om att jag inte ska ha två brandväggar. Så trots att jag tagit bort alla mappar så ligger det fortfarande någonstans någonting som håller igång Comodo.
Måste väl få bort det på något sätt?

Det ligger kvar något i registret och jag skrev 16:38hur man enligt Comodos forum får bort det från Säkerhetscentret.

Attas @ 2008-10-18, 20:41
Har gjort precis somdu beskrivit. Där var två ställen att inaktivera på, dels allmänt och inloggning.¨
Startade om men i Säkerhetscenter på Brandvägg visas fortfarande att Comodo Firewall är aktivt och klickar jag för att Windows brandvägg ska vara aktiv får jag meddelande om att jag inte ska ha två brandväggar. Så trots att jag tagit bort alla mappar så ligger det fortfarande någonstans någonting som håller igång Comodo.

Måste väl få bort det på något sätt?

Installerade Comodo firewall pro 3.0 igår för test fungerar klockrent. ser ikon i aktivitetsfält (Tray) bredvid klockan sedan kan välja bort om man inte vill se trafik också man går in på knapp Miscellaneus flik General.Denna är faktiskt bättre i att ge information.

Tack Cecilia ...Ge ros

Man är tvungen att avinstallera i program-Comodo-Firewall-Uninstall för att den ska bli borttagen korrekt,sedan starta om datorn...

Det är som så att jag sitter på ett sjukhus och all Internet trafik går via en Proxyserver. Servern och Comodo Firewall ? " kom inte överens" ? och jag fick problem av något slag. Då avinstallerade jag Comodo. Kan tillägga att det är inte bara Comodo som det är/har varit bekymmer med. Den här proxyservern är helt galen.

För att komma ut på Internet så måste ett lösenord vara inskrivit i en ruta men Comodo har tagit bort lösenordet. När det kan komma IT-personal och hjälpa mig med ett nytt lösenord vet jag inte. Men under tiden försöker jag leta upp allt som har med Comodo att göra och ta bort det.

Avinstallerade först via Kontrollpanelen och det var kanske det som var fel. Har i alla fall sedan tagit bort mappar som låg kvar under C:\Program. Har därefter sökt på alla konstens regler efter allt som heter Comodo och tagit bort det.

Nu har jag kommit så här långt att det finns några mappar under;

Den här datorn > HKEY_CLASSES_ROOT och

Den här datorn > HKEY_LOCAL_MACHINE

Dessa mappar går inte att ta bort och det gör att jag får indikationen i Kontrollpanelen > Säkerhetscenter att Comodo fortfarande körs.

Jag kommer alltså inte ut på nätet och kan avinstallera den vägen och jag kan inte plocka bort mappar så att Comodo slutar vara igång.

Ska väl inte behöva ominstallera bara för att få bort ett program eller resterna efter ett program?

Tacksam för alla tips och så enkelt beskrivit som möjligt. Nu får jag låna en dator av en annan patient så länge för att hålla kontant med er, men det får inte vara så tyvärr.

Grundorsaken är troligen att du avinstallerade Comodo medan Comodo höll på och köra, det brukar leda till problem.

Jag upprepar lite av vad jag har skrivit förut:

Varför kan du inte tänka dig att backa tillbaks med systemåterställningen till just innan installationen av IE7?

Att få bort Comodo från att visas i Windows säkerhetscenter gör man på följande sätt:
Starta Kommandotolken
Skriv:
NET STOP WINMGMT /Y
RD /S /Q "Repository"
NET START WINMGMT /Y
Förra gången du försökte med det så var ju fortfarande cmdagent igång varför det kan gå bättre denna gång.

Har du sedan ingen möjlighet att föra över CFP_3_File_Registry_Cleaner.zip mellan datorerna med hjälp av ett USB-minne, CD etc? Eftersom den filen tar bort kvarvarande registerposter från registret.

Ska prova nu med
NET STOP WINMGMT /Y
RD /S /Q "Repository"
NET START WINMGMT /Y

Har möjlighet att föra över information mellan datorerna via USB-minne.
Jag kör det första nu.

Kommandotolken.jpg

Detta var kommandotolken som lyckades. Kommer dock inte ut på nätet eftersom jag saknar lösenord.

Hur hämtar jag nu detta som jag ska föra över till USB-minnet?

Varför kan du inte tänka dig att backa tillbaks med systemåterställningen till just innan installationen av IE7?

Har ingen återställningsdag. Formaterade datorn den 16/10 och har inte skapat någon dag. Ska göra det när allt funkar som det ska.

Höll ju på och missa all information i ditt inlägg eftersom du redigerade det så lång tid efteråt.

Har Comodo nu försvunnit från Säkerhetscentret efter att du skrev i Kommandotolken?

Du skrev förut att du hade en systemåterställningspunkt som var gjord innan installationen av Internet Explorer 7.

Du fick en länk till CFP_3_File_Registry_Cleaner.zip i mitt inlägg 2008-10-18 16:38.
Jag antar att det bara är att ladda ner filen, föra över den till din dator, packa upp (extrahera) den och köra den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...