Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparera Windows


tristan

Rekommendera Poster

Undrar om det är någon som kan detta: Verkar som mitt XP blivit mer och mer egensinnigt; man kan exvis inte längre gå i viloläge, den går ned OK, men sedan när man skall väcka upp den startat den om sig. Detta och flera andra mystiska beteenden får mig att vilja "starta om"
Hur bär jag mig åt att få reparera alla inställningar utan att tappa all annan information?
Jag har en XP SP2 skiva och kan starta ifrån den, men får frågan att installera eller reparera.
Installera har jag inte vågat, då rensar den väl allt på disken ?
Reparera; då händer absolut ingenting, jag hamnar bara in en DOS miljö och kan gå in i foldrar etc. den vägen, men i övrigt gör den ju ingenting.
Finns det inget läge där den just bara trycker in Windowsdelen och inget mer?
Någon som har något råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara att installera om Windows program. Konstigt att du inte kan klicka på Reparera. Det du har i mappar och så ska inte försvinna. Men om det är bara SP2 du ska installera om undrar jag om det räcker. Jag har själv ett smärre problem och jag tänker installera om hela XP-paketet.

Här är annars två länkar som är bra;

Windows Defender

och

Windows verktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För XP finns väl, om jag minns rätt, "två reparera".

Alltså vid "läge" installation får man ytterligare fråga om man ska reparera eller göra en ren installation.

Den "första" reparera startar väl bara konsollen där man får möjlighet att köra ex chkdsk osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det långt...
Först ett annat tips som KAN funka istf rep/ominstall.
Start > Kör... & skriv in cmd i rutan & klick på OK. Kommandotolken startar & där skriver du sfc /scannow  & trycker på Enter. Ha Xp-skivan redo om ngt ska fixas. Detta kommando kollar dina Windows-filer & ersätter de som ev är skadade / felaktiga.
Ang ominstall / Rep:
Rätt till hälften åtminstone om du inte har en sådan "dum" Recovery-skiva som jag måste tillverka själv till min burk fr HP. Den kan bara återställa till utgångsläget. Dvs det blir ett slags egentillverkad OEM-installations-skiva. Har en äldre sådan som är drygt 3 år nu & den är ngt bättre.
I alla fall om du startar med skiva i & väljer Installera XP så får du efter ett bra tag upp ett blått fönster med vit text & där finns valet Reparera ytterligare en gång som ett av valen. Väljer du detta så rörs inget av det du själv skapat dvs wordfiler et.c Dock får du ominstallera uppdateringar fr Windows/Microsoft update igen. Titta på denna sida där de förklarar med bilder & allt . Läs speciellt noga texten i bild 4 på:
http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html
Ska du göra en total ominstallation?
Bäst i så fall om du gjort en sk Slipstream-skiva med XP + SP3 inlagt. Inte spec svårt att göra.
Först måste du ta hem SP3 nätverksinstallation. Den finns här:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4 OBS! Du har väl inte XP Media center? Då tror jag att du ska ta den engelska versionen, men jag är inte helt säker...
Därefter nLite som finns här: http://www.nliteos.com/download.html
Kolla på denna sida hur du gör sedan:
http://www.nliteos.com/guides.html klicka på General usage längst upp följ anvisningarna. OBS! Guiden är för en tidigare version så bilderna ser ngt annorlunda ut, men det bör inte vara något problem.
Sedan ska du ju bränna skivan: Med Nero så välj att Burn Imagega via File (Arkiv) & sedan letar du upp din ISO-fil som nLite skadat. Ev måste du välja All files (*.*) längst ned i fönstret där du söker upp iso-filen för att filen ska synas. Dubbel-klicka på ISO-filen så läggs den in i Nero. Klicka i valet för "Finalize CD eller Finalize DVD om du har en sådan i brännaren. Klicka på Burn (Bränn) & vänta på att bränningen blir klar.
Sedan är det bara installera om & därefter köra windows update tills det blir tomt i svaret & då har du tjänat säkert 3-5 windows update-körningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar mjukast för svaren! Stort flin
Det var uttömmande. Jag kommer att prova cmd vägen och sedan uppdatera från skivan
(det var en skiva med XP plus SP2 jag hade) för nu har jag alltså fått från 3 håll att man får reparera frågan efter att ha valt installera igen. Så långt vågade jag aldrig försöka.
Om ni inte hör av mig igen, så misslyckades installationen och jag har ingen dator mer....Glad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...