Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömmande ljud


tristan

Rekommendera Poster

Har problem med att få ljud i XP.
Jag har ett moderkort med ljudkretsar på som jag har kopplat en liten högtalare till.
Då kan jag få (ett enormt svajigt och dåligt ljud( från min CD spelare och från Media Player.
Dock kan jag inte på något sätt få något ljud från nätet, såsom när jag tittar på en video från Youtube eller nätradio ex.vis.
Installerade ett Creative kort i datorn och all mjukvara till men därifrån kom inte ett ljud!
Jag drog digitalkabeln till kortet från CD:n (flatkabeln är ju kvar från moderkort till CD)
(skall det vara analog eller digitalkabel förresten?)

Någon som vet vad detta kan vara? Måste jag installera om XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel är att volymkontrollerna är uppåt väggarna i sina inställningar trots att volymkontrollen nere till höger i aktivitetsfältet är på max.

Prova att högerklicka på volymkontrollen nere till höger i aktivitetsfältet och välj att öppna volymkontrollerna. Nu bör du få upp ett fönster med en massa kontroller. Se till att volymnivåerna är uppdragna ordentligt. Wave och CD Audio (har engelskt XP så jag vet inte vad översättningarna är på svenska) är nog de viktigaste för dig samt huvudvolymkontrollen förstås. Du har väl dragit upp volymen på högtalarna också (de som står på skrivbordet alltså).

Har du både ljudkort på moderkortet och ett externt Creative-kort så bör du gå in i BIOS och deaktivera moderkortets ljudutgångar för att slippa konflikter om vilka ljudutgångar som Windows ska använda.

PS Glömde fråga om Windows startljud spelas upp i full volym eller om den också är nära på ohörbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!
Jo, alla kontroller står på max överallt (jag kommer att få en chock om jag får igång ljudet någon gång)
Däremot slår det mig, när du nämner det att jag hör inte Windowsljud alls nu, förut var det för att  jag slagit ifrån ljudschemat, men nu står det Windows standard, så då borde det höras. Fel där också alltså.
Det är ett internt Creative kort jag har (sitter alltså i en slot på moderkortet) men det kanske var det du menade?
Ett bra tips att gå in i Bios och ändra för att undvika konflikter. Men jag borde väl höra någonting via moderbordets egna kretsar ändå?
Är ganska ställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är inte säkert att du får ljud bara för att du har moderkortets kretsar. Det kan vara så att drivrutinerna för moderkort och ljudkort hamnar i konflikt eller kanske så att något tar överhanden men drivrutinerna som är laddade är för de ljudkretsar som blev nedprioriterade. Det är svårt att säga som sagt. Säkrast är att slå av ljudet via moderkortet i BIOS och sedan kolla i enhetshanteraren att du inte har några gula varningstrianglar på det Creative-kort du har för då är det strul med drivrutiner.

Beskrivningen externt ljudkort blev lite fel, tänkte ur moderkortsperspektiv, inte datorpserspektiv när jag skrev förra inlägget. Jag förstår att det blev förvirrande Stjärnsmäll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...