Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA/100 och UltraDMA/33


LarsK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en dator med ATA/100 disk och ska kopa en CD-R. Den har UltraDMA/33, om jag satter den pa samma kanal som min HD, kommer det att paverka kanalen sa min HD bara kor i 33?

Anledningen att jag fragar ar; Om CD-R interfaces bara klarar 33mb/s och min HD sitter sist pa sladden, gar all data fran HD'n in i CD-R spelaren forst innan den blir skickad vidare till modorkortet, eller slapper den igenom allt.

Troligt ar att CD-R spelaren maste kolla all data som kommer pa sladden for att kolla om det ar till den som datan ska eller vidare.

Hoppas ni forstar vad jag menar.

 

MVH,

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, enheterna på en kabel delar på bandbredden enligt principen 'en i taget' och det uppstår inga prestandakonflikter pga att datan ska passera flera kontakter.

 

Däremot kommer din cd-brännare att 'hoga', dvs blockera, den kanalen som hårddisken sitter på såfort du använder den, vilket ger störningar i hårddiskprestandan såklart.

 

Försök därför placera hårddisken ensam på en kanal och låt brännare och cd-rom dela på en annan...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hah! Du har bara "tur" att jag för första gången sedan i våras suttit uppe och spelat CS hela natten juh... ;)

 

Nu börjar det dock bli läggdags - ska drömma om den nya WD1000BB som SR testat nu, 100GB i en liten 7200-varvs IDE-disk - mysigt :)

 

Och btw, är det bara jag - eller har minnespriserna börjat stiga igen?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vad minne kostar, nar jag kopte min 1,7GHz P4 fick jag 256MB RDRAM med, samt 256MB fran en kompis som han "lanat pa obestamd tid" fran sitt jobb.

Jag bor i Japan, har ar priserna runt 6-800kr for 256MB SD-RAM 133MHz sist jag kollade. Men de andrar sig dag for dag har.

 

Ha de,

 

Lars

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Tja, 256MB PC133 ligger på runt 400sek, 512MB PC133 på strax under tusenlappen.

 

Natti

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...