Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista/XP


Jesse James

Rekommendera Poster

Jag ska byta till rn ny laptop och på den är VISTA installerat men det går att nedgradera till XP. Är VISTA så mycket bättre än XP? Hur är det säkerhet och stabilihet i VISTA och är den lika snabb som XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att byta till XP beror på om datortillverkaren har tagit fram drivrutiner för XP till just den datorn.

Jag har haft en stationär Vista-dator sedan i somras. Jag hade inga problem att börja använda Vista, visst heter saker lite annorlunda och ser lite annorlunda ut men använder datorn gör man ju på samma sätt, men jag tror att det skulle kännas som en nedgradering att gå tillbaka till XP nu när man vet att sådant som Nätverk- och delningscenter mm finns.

Den här datorn är lika stabil som min gamla XP-dator var. En Vista-dator är säkrare än en XP-dator tack vare UAC (User Access Control).

Vistas nya trevliga funktioner kräver lite mer av datorn, men om nu datorn inte är så bra så kan man ju slå av en sådan funktion som Aero, dvs få Vistas utseende att bli mer likt XP, och då tror jag inte att resurskraven avviker så väldigt mycket från XP i praktiken. Min Vista-dator är snabbare än min XP-dator var i somras, och då är detta en mycket billig dator (4000 kr) jämfört med XP-datorn som låg i mellanprisklass när jag köpte den för 5 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...