Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Philips 42-tumstv den bästa du kan köpa?


Andreas Thors

Rekommendera Poster

Andreas Thors

PC för Allas testredaktör, David Bogerius, rekomenderar Philips 42-tumstv 42PFL9703D. Så här skriver han:

"Skärpan är riktigt bra och svärtan i klass med en plasma-tv."

Läs hela artikeln här:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.179090/enkel-men-fullandad

Håller du med David? Om inte, vilken platt-tv är bäst enligt dig?
Här kan ni som är Smartmedlemmar diskutera och tipsa varandra om platt-tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärpan och svärtan på lcd börjar bli lika bra som på plasma tv och strömförbrukningen börjar också dra iväg, 32 tums lcd på 180 watt blir allt vanligare medan elpriset stiger katastrofalt, en 42 tums tv tycker inte jag är något bra köp, köp en 32 tum på max 140 watt i stället.


prod_57375.jpg

Philips 32" LCD-TV 32PFL7423D/12


http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/57375?opendocument&markID=10-10-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som vanligt skriver man inte ett dyft om ljudet som om det vore totalt ointressant!
Kompisen köpte en Philips 42 tums LCD med uruselt ljud. Som lök på laxen kan man inte reglera volymen med TV'ns fjärrkontroll om man kopplar tv'n till en yttre förstärkare.

Min 15 år gamla tjock-tv har ett överlägset ljud med fyra högtalare och klarar dessutom HiFi-normen.

Utvecklingen har verkligen gått bakåt  när det gäller tv-ljud...
Man förväntas tydligen att punga ut med flera tusen för en separat förstärkare och högtalare. Sinnessjukt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag köpte min Philips 42-tumstv 42PFL7662D i somras och blev väldigt besviken på både skärpan och svärtan men när jag sedan bestämde mig för att skaffa ViaSat HD så blev jag supernöjd.

Skickar man in en skitsignal så får man skitbild. Man skaffar väl inte en 42" LCD TV för att titta på DVD eller BluRay enbart ?

Det där med ljudet kan man ju diskutera på samma sätt som med inbyggd digital TV mottagare, (vilket ju enbart är en eftergift till sossarnas statskontrollerade Boxer)

Så länge man köper "paket" så får man vara beredd på att kompromissa.

Så mitt råd till alla platt TV köpare är: Köp en billigare TV och lägg en del pengar på HD TV och externt surround ljud, så får ni en egen bra hemma bio !!
Min andra TV , en Huyndai 32",a ger superbild med ViaSat HD kanaler.

( Observera att inga TV sändare sänder just nu i högre upplösning än 720 p,
inte ens ViaSat HD !!)
vilket måste vara en nagel i ögat på alla esoteriker.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man nog säga att om man inte tittar på HD-TV eller BlueRay så är ofta en vanligt bra bildrörs-TV bättre bildmässigt än en platt-TV. Det beror givetvis lite på vad man har för bildrörs-TV, men lite förenklat så kan man nog säga så. Det är när HD-signal kommer in i bilden som platt-TV är intressant. Själv har jag en riktigt bra bildrörs-TV fortfarande för varje gång jag kommer in i butiken och frågar om det är läge att byta så får jag svaret att om jag inte tittar på HD så är det bättre att ha kvar min gamla TV. Och det kommer från försäljare som lever på att sälja platt-TV. Det gäller att hitta sina vattenhål med duktiga och ärliga säljare som kan sina saker.

Sedan har jag tappat förtroendet för Philips när det gäller kvalité efter ett par dåliga köp av deras produkter. Bildrör och rakapparater kan de, men annars finns det konkurrenter som är bättre val, men det är min personliga åsikt. Finns säkert många som är jättenöjda med sina Philipsprodukter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man nog säga att om man inte tittar på HD-TV eller BlueRay så är ofta en vanligt bra bildrörs-TV bättre bildmässigt än en platt-TV. Det beror givetvis lite på vad man har för bildrörs-TV, men lite förenklat så kan man nog säga så.



Jo så kan det nog vara, men i mitt fall så var det så att min 32"Grundig med Subwoofer och satteliter gav upp andan. Och då finns det ju bara platt TV att välja på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hoppas jag att min Loewe Credo överlever ett bra tag till för än är det ett bedrövligt dåligt HDTV-utbud (om man som jag inte gillar att titta sport) och till på tok för höga priser. Dessutom springer tekniken framåt i rask takt fortfarande. LED-upplysta LCD t.ex. finns i huvudsak bara på dyrare och lite exklusiva modeller hos tillverkarna, med några undantag givetvis. LED ska ju göra svärtan avsevärt bättre i och med att mörka partier kan regleras då hela panelen inte måste bakgrundsbelysas med ett fåtal lysrör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...