Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket är bäst?


lidbranna

Rekommendera Poster

Jag blir tokig på att läsa tester av virusprogram i olika tidningar och på olika hemsidor. Min nuvarande licens går ut och jag har mycket svårt att bestämma mig för vilket program jag skall gå vidare med.
Jag har provat en testversion av Nortons program, ett program som förespråkas av många, men som jag ej gillade.
För närvarande tvekar jag mellan Norman Security Suite och F-secure Internet Security 2009.
Hur skall man som amatör veta vilket som är bäst, för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

lidbranna!

Jag har svaret på dina problem. Sedan 2001 har jag använt NOD32 antivirus och har rekommenderat det till många. NOD32 är enkelt och funkar helt osynligt i bakgrunden om man så vill. NOD32 skyddar i stort sett mot allt och idag är det det enda skyddsprogram jag använder. Många är säkert skeptiska till det jag säger, men ändock så funkar det för mig. Inget virus eller annat skräp, har kommer in i mina datorer. Jag har det på 3 datorer och den senaste är en laptop från Toshiba med Vista Buisness.
 
Du köper en 2 årslicens under 600 spänn och det bästa är att du ringer och beställer över telefon:
08-661 65 50 eller 0303-21 11 00 och det pratas svenska.

http://www.esetscandinavia.com/company/contact/

Inställningar som måste göras:

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

Du förlorar inget på att prova:

http://www.esetscandinavia.com/download/full_version_antivirus_home/
Det är NOD32 version 2.7 på svenska du ska ladda hem.

Eset Smart Secrity finns också om du vill ha en brandvägg. Jag har testat, men tycker fortfarande NOD32 är bäst. Extra brandväggar skippade jag för 3 år sedan och använder nu endast Windows inbyggda.

En gång har jag fått en mask, eller kanske var det virus och det var 1998. Den datorn är skrotad och jag hade inget virusprogram alls på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ollemunter. NOD32 är kakon bra! Har tidigare haft Norman, som jag var mycket nöjd med, men NOD32 är billigare och minst lika bra. Lyckades ta bort nogra trojaner från min gamla dator med NOD32, som några andra AV program (gratis versioner) inte likades ta bort.
Tummen upp får NOD32Pompom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


För närvarande tvekar jag mellan Norman Security Suite och F-secure Internet Security 2009.
Hur skall man som amatör veta vilket som är bäst, för mig?


Det är ingen annan än du som vet vad som är bäst för dig!

I sådana tester som testar förmågan att hitta virus och liknande så brukar F-secure få bättre resultat än Norman och Nod32 i år.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det är ingen annan än du som vet vad som är bäst för dig!


Här måste jag hoppa in och instämma.

Hur man använder sina program, eller hur man KAN sina program är ju också en viktig faktor..

Att köpa en dyr Volvo, som anses vara en av världens säkraste bilar, hjälper ju föga om du på motorvägen blåser på för fullt och har satt på dig säkerhetsbältet fel, eller inte alls..

En "enklare" bil, med bältet på och en vettigare körstil är säkrare.

Om du förstår liknelsen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Det är väl rekommendationer som man går på som i detta fallet. Men naturligtvis så är det ju var och en själv som bestämmer vad som han eller hon tycker är bäst. Men när då någon frågar så utgår jag ifrån, att det är lite tips man är ute efter och inte det svaret som Cecilia gav. Att jag hade använt programmet i fråga sedan 2001 utan problem och att jag inte fått något virus, hade tydligen ingen betydelse.

Eftersom dom flesta inte tycks ha det minsta hum om datorer när dom köper, så kan man gå på Mikael63,s tips. Föresten så begriper jag inte alls vad han menar.

Får jag tips om något så kollar jag upp och verkar det vettigt så kan man ju kanske tjäna något, i stället för att lägga ner en massa onödig tid på något, som sedan inte visar sig vara bra.

Någon sade innan jag började använda NOD32 att Norman var ett bra program mot virus. För mig räckte det då att kolla manualen. Men sedan fick jag naturligtvis själv lära mig NOD32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har haft datorer hemma sedan 1996, jag har haft många olika antivirusprogram på datorerna under åren, Avast, Antivir, F-secure, Norman, Nod32, G-Data, Norton mm. Den enda gång som det har kommit in ett skadligt program i datorn var när sonen för ca 5 år sedan laddade ner ett "tillägg" till ett spel som innehöll en keylogger och den upptäcktes när den stoppades i F-secures brandvägg och kunde lätt tas bort med Utforskaren.

Keyloggers är inte virus utan spionprogram så det är inte så konstigt att F-secure inte kände igen den.

Kan man utifrån det säga något om hur bra antivirusprogrammen är på att hitta och ta bort virus? Nej, det kan man ju inte eftersom de inte har blivit utsatta för några virus.

Angående mitt förra inlägg, så för att ett antivirusprogram ska skydda bra så måste man förstå sig på det och kunna ställa in och utnyttja det på ett bra sätt. Det är väldigt individuellt hur man föredrar att de ska funka. Du gillar Nod32, jag hade inget problem med det heller men jag ogillade Norton för att det inte gick att ställa in så mycket, men många andra vill ha antivirusprogram där det inte går att justera så mycket och tycker därför att Norton är bra. Men det kan man ju inte veta innan man har prövat själv.

Säkerhetsmässigt så är det ändå det allra bästa att vara försiktig och inte ladda ner och trycka på knappar hej vilt, kan man det så behöver man knappt ett antivirusprogram. För inget antivirusprogram skyddar mot allt, går man på att man behöver en särskild codec för att se en flashfilm med en avklädd kändis så råkar man illa ut oavsett vilket antivirusprogram man har.

Jag tolkade att frågeställaren hade fått en massa råd från olika håll om vad som skulle vara bäst, och nu stod och velade mellan Norman och F-secure. För mig så kändes det lite fel då att komma med ytterligare ett råd om "bästa" programmet och därför så nöjde jag mig med att säga att F-secure får bättre resultat än Norman när det gäller detekteringsförmåga i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ju trial versioner så det är ju bara att testa först. självklart är det viktigt att förstå programmen och även att inte klicka på vilka filer som helst när man inte vart dom urspungligen kommer ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...