Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk krasch!


PcHem

Rekommendera Poster

Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Min hårddisk har krasschat efter bl.a installationsförsök av Ubuntu 8.04.

Gick ej så bra. Datorn låste sig under installationen.
Vid omstart funkade inte Windows,

Har försökt ominstallera Windows med medföljande Recovery Cd(1) och Xp Home(2cd) som Acer skickade med datorn,
Allt ser fint ut tills recoveryprogrammet är klart och ber om omstart.
Efter omstarten kommer felmeddelandet " Hard disk boot sector invalid".

Har även försökt att instalera Ubuntu från Iso skivan och låtit den använda hela hårddisken 30 Gb. Slutar med att den låser sig i kopieringläget oftas efter 22%


Vad kan jag göra?

Ubuntu går att köra i Live session läge som jag befinner mig i nu. Då kommer jag ut på nätet samt verkar kunna använda alla infogade program. Har kollat i bl.a Partiton editor som verkar komma åt hårddisken?


Kan jag rädda hårddisken innifrån Ubuntus Livesession läge? Jag behöver inte återskapa något då jag hade backup på viktiga filer utan behöver endast få igång hårddisken med fungerande filsystem, helst Windows.

Frågande Chockad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

PcHem!

Kommer du inte åt felsäkert läge och kan återställ till senaste konfiguration?

Din disk har antagligen inte kraschat som du säger, men något strul har du onekligen fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ej så långt. Möts av svart skärm med Hard disk boot sector invalid. Kan ej gå vidare till något felsäkert läge.

Skall försöka med återställnigs skivorna igen. Återkommer om typ 30 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ermm Fick försöka 2 gånger.
Körde återställnings skivorna för datorn & Xp.
1:a gången körde jag enligt skärminstruktionerna. Cd 1,2,3,1 ta ut cd omstart.
Resultat = "Interupted operation. Insert the recovery cd or other Recovery media and reboot your Pc".

2:a gången enligt instruktionsboken Cd 1,2,3,1 omstart med Cd 1(system) kvar i vid omstarten.
Resultat = Hela installationsförloppet satte igång igen utan ändrat resultat.
Moment 22?

Vad göra? Verkar ej gå att återställa maskinen.

Kan man köra Ubuntu enbart när datorn är utan system? Kan jag köpa en ny hårddisk & hoppas att det löser sig?

Ingen som vet om man kommer åt hårddisken på något kreativt sätt från Ubuntu 8,04 Live session som är det ända som fungerar jusst nu?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har även försökt att instalera Ubuntu från Iso skivan och låtit den använda hela hårddisken 30 Gb. Slutar med att den låser sig i kopieringläget oftas efter 22%"
Skulle kunna bero på att det är något fel på hårddisken. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Har du några viktiga filer på hårddisken som behöver räddas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Jag har ingen viktig information som behöver räddas tack & lov. Har backup på alla viktiga filer. Fick svar från Acer att jag behövde Fat 32 formatera hårdisken samt prova Recovery skivorna med batteriet urkopplat. Skall prova även det.

Vet du om man kan formatera hårdisken enligt FAT32 inifrån Ubuntu 8.04 Live session, vilket program?


Försökte hitta testprogram till hårddisken men jag kan väl inte bränna skivor, cd-romen upptagen av live skivan med Ubuntu. Kan man spara programmet på Usb istället?
Min hårddisk heter ATA IC25N030ATCS04-0 och jag tror IBM ligger bakom.

Vilken av filerna fanns 3 varianter på http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287#ibm

MVH Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är pcdos som har kraschat så är det bara en partition på 0 mb som temporärt är c partition men när den kraschat ligger kvar som c partiton och låser hela datorn. Om du startar datorn med en win 98 startdiskett så är det bara att ta bort den partitionen med fdisk, men kruckset kan vara att få startdisketten att starta och då får man gå in i bios och disabla hårddisken temporärt så att man kommer åt fdisk med disketten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hämtat datorn från service nu.w00t

Var fel på Acers recoveryskivor.
Vid Ubuntu installationen hade disken formaterats i Linuxläge.
På servicefirman installerade man Xp från andra skivor då mina knappt använda från Acer var obrukliga.

Någon som vet hur man gör en säkerhetskopia på Windows XP ifall olyckan är framme igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa backup programmet är Norton Ghost 14.0. men du behöver två partitioner en till operativsystemet och en till backupen, har du inte det så föreslår jag att du också skaffar Paragon partitions manager


https://www.inet.se/programvara/saekerhet---antivirus/saekerhetskopiering/



http://www.dustin.se/pd_5010127007.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...