Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Erhåller ingen IP-adress automatiskt

Scoter72

Recommended Posts

Hej
Jag försöker hjälpa min granne och tänkte jag skulle koppla hennes laptop till mitt fasta bredband (själv använder hon trådlöst bredband) för att laddda ner SP1 till Vista.
Jag har ett kombinerat modem/router från Zyxel 600 series.

När jag kopplar in hennes dator till routern händer absolut inget.
Om jag förstått det hela rätt så ska man erhålla en IP-adress automatsikt.
Ringt Telia Support och de hänvisar till Zyxel.

Är det någon som vet vad som felas?

Tacksam för svar

Björn

Du åkte inte på den gamla Telia klassikern? Det tar nämligen 20 min innan man får ett nytt ip från Telias server efter att du har bytt mac adress (dvs kopplat in annan utrustning) på porten i modemet / routern.

Dessutom är det bara en av portarna som fungerar för vanlig datatrafik.

Riktigt irriterande, men det är ju Telia...

"Du åkte inte på den gamla Telia klassikern? Det tar nämligen 20 min innan man får ett nytt ip från Telias server efter att du har bytt mac adress (dvs kopplat in annan utrustning) på porten i modemet / routern.

Dessutom är det bara en av portarna som fungerar för vanlig datatrafik.

Riktigt irriterande, men det är ju Telia..."
Det är ju inget unikt för Telia, med Bredbandsbolaget är tiden normalt 30 minuter.

Om det bara är en port som är avsedd för dator beror ju på vad det är för modem och/eller router. Vissa modem separerar ut ip-tevesignalen resp. ip-telefoni till de andra portarna.

Vet ej men jag ska ta och testa med att plugga ut min egna dator och köra bara hennes.

Jag har ju 4 utgående portar i modemet/routern så man borde  ju kunna använda alla dessa.

Telia sa att man ska erhålla IP-adressen i princip genast.

Tack för Era svar.

Björn

Nu när jag kollade lite närmare så upptäckte jag att utjacket sitter i den trådlösa routern som jag har och inte i modemet - Fick IP-adress genast när jag kopplade in kabeln där istället.

Så dumt det kan bli iblandVisslar

Guest ollemunter

Spole!

När jag kopplade in min nya laptop i routern, så kom jag direkt ut på nätet, det tog inte mer än tio sekunder från jag pluggade i nätverkskabeln och jag klickade på webbläsaren.

Jag har Telia ADSL och routern är ZyXel, är det inte märkligt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...