Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern Samsung funkar inte


Andreas Wahlström

Rekommendera Poster

Andreas Wahlström

En dag slutade min externa Samsung HD att funka. Har prövat att bygla om den till slave från master, men det funkade inte. Har bytt kabel, funka inte.
Den låter lite... hur ska man säga... konstigt. Som om den inte vet vart den ska börja söka på skivorna. Är det något man kan fixa själv eller måste man lämna in den? Eller är det bara att sörja alla filer som är borta och införskaffa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör mig lite förvirrad. Vad är det för extern hårddisk? Vanligtvis är externa diskar usb eller firewire-anslutna och då håller man inte på med byglingar för master/slave. Det brukar bara gälla interna diskar.

Men för att svara på frågan om man kan fixa en trasig disk så är svaret nej. Det går att rädda filer från en disk som helt slutat fungera om man lämnar in den till företag som specialicerar sig på dataräddning med det kommer att kosta en rejäl slant. Går en hårddisk sönder är det i nästan alla fall bara att byta till en ny.

Om en disk börjar låta konstigt, dvs. inte låta som den brukar, så är risken överhängande för att den är på väg att ge upp. Om du får igång den så lägg då all energi på att säkerhetskopiera det du har på disken och börja med det viktigaste först.

Diskar som inte satte igång och rotera ordentligt kunde man förr ibland få igång genom att upprepat knacka lite lätt med skaftet på en skruvmejsel. Hade man lite tur så satte disken fart och då var det säkerhetskopiering som gällde. Tekniken gav mest resultat i samband med att man satte på datorn. Det var dock många år sedan jag jobbade som PC-tekniker och trilskades med diskar så tricket funkar kanske inte på nya diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan pröva om hårddisken möjligen går bättre om man ansluter den som en intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är externa diskar usb eller firewire-anslutna och då håller man inte på med byglingar för master/slave. Det brukar bara gälla interna diskar.


Disken som sådan har ju byglingar för master/slave/cable select.
Mot interfacet alltså.

Har fått ändra en gång på detta för att disken "lättare" skulle hittas av operativet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken som sådan har ju byglingar för master/slave/cable select. Mot interfacet alltså.


Intressant. Har själv aldrig sett att dessa byglingar finns tillgängliga utan att demontera chassit till den externa disken. Har använt ett antal olika USB-diskar hemma och på jobbet och aldrig sett några byglingar/switchar på själva chassit. Däremot har jag ett adapterkit som låter en koppla in valfri disk/DVD/CD (IDE/SATA/2.5"/3.5") via USB-kontakt. Bra att ha om man har en massa gamla interna diskar som inte används. Men det här var lite off-topic.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...