Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Radeon 4870 Eller GeForce GTX 260??

Loweann

Recommended Posts

Vilket kort av
 XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit
och
 Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
Ska jag välja?  Priset på Geforce är 2699:- och på Radeon 2395:- på komplett.se
 Och som jag kan läsa här på pcforalla så verkar radeon väldigt bra, och de påstås att radeon hd 4850 kan jämföras med geforce gtx. 

Saker som finns i min dator:  Intel core 2 duo 2,2 2mb, 4gb 667mhz minne, AsRock 4core1333-GLAN moderkort, Ace 520watt nät.

Vilket passar bäst tror ni? Vad används minnet i ett grafikkort till? Isåfall det räcker med 512mb eller 1gb. Kör med Geforce 8600GT 512mb nu och hoppas på stor förändring :) Eventuellt byte av processor snart.

Ge mej lite alternativ:)

Radeon 4870 är ett mycket bra kort, som dessutom är väldigt prisvärt. Jag skulle lätt valt det mellan dom två. Men ja är väl lite partisk då ja har ett asus 4870.

Enligt http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080910/grafikkortsguide_september_2008-02.html#bsta_kort_fr_2500_kr_oavgjort_mellan_tre
så är de två korten likvärdiga, det kan dock vara så att den ena kortet är bättre i ett visst spel som det står där.

Mycket minne på grafikkortet har du bara nytta av om du ska köra med väldigt höga upplösninagar på bildskärmen och då gäller det att resten av datorn klarar av det också.

Enligt http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080910/grafikkortsguide_september_2008-02.html#bsta_kort_fr_2500_kr_oavgjort_mellan_tre
så är de två korten likvärdiga, det kan dock vara så att den ena kortet är bättre i ett visst spel som det står där.

Mycket minne på grafikkortet har du bara nytta av om du ska köra med väldigt höga upplösninagar på bildskärmen och då gäller det att resten av datorn klarar av det också.

Tackar för svaren :) men det sägs att sapphire strular mycket och det börjar mitt geforce 8600 med göra. Det står att ildskärmsdrivrutinen slutat fungerar och har återställts igen, efter ja kör tex 3dmark06, eller något mer krävande spel så bara slutar allt. Det är väl inget med moderkortet ? :(

Radeon 4870 är ett mycket bra kort, som dessutom är väldigt prisvärt. Jag skulle lätt valt det mellan dom två. Men ja är väl lite partisk då ja har ett asus 4870.

Okej. Men det sägs att sapphire strular mkt med drivrutiner och sånt. har du märkt något med ditt 4870?

efter ja kör tex 3dmark06, eller något mer krävande spel så bara slutar allt.

Om du menar att datorn blåskärmar, fryser eller stänger av sig så kan det ju bero på många orsaker.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...