Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har varit utan Bonet i 1 månad nu...


Evy Knoph1

Rekommendera Poster

..kan nån här tipsa mig, för Bonet verkar inte kunna lösa det ??

 

Sedan 8 juli ingen surf-kontakt, trots åtskilliga felanmälningar, ominstallationer av modem, nätverkskort, IE...Kan pinga IP-adressen, men inte Gateway, "utetekniker" kan surfa på mitt abonnemang från telestationen. Har Win 98, IE 5.5, 733 MHz dator, 20 GB hårddisk, alla lampor på modemet lyser...Surfar nu med mitt inbyggda modem, men vill ha igång ADSL så snart som möjligt igen, men att vänta på Bonet...Snälla hjälp mig !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Gissberg

Äh jag har flyttat ifrån mitt och får nöjja mig med 28.8 modem. Det du!

 

 

 

www.sundsvallhockey.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Gissberg

Okej kanske ska vara lite seriös också :-)

 

Du får köra uteslutningsmetoden

 

Pinga en dns: 192.71.220.10

Får du ett korrekt svar så är det din dns som är nere. Får du svar men "målvärden är oåtkomlig" på slutet så kommer du till din loginserver men inte längre. Får du timeout som svar så kommer du inte ens till loginservern. Får du "målvärddatorn är oåtkomplig" som svar så är det nåt fel på ditt nätverkskort/inställningar.

 

Med loginserver menar jag även gateway. Vet nämligen inte hur Bonet har lagt upp sitt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "Kan pinga IP-adressen"? Om du pratar om din egen IP-adress säger det inget annat än att din TCP/IP stack fungerar. I och med att du pingar din egen IP-adress kommer loop-back interfacet att användas, dvs ingen trafik går någonsin ut.

 

Det låter ju som felet är på din sida och inte Bonets i och med att ADSL-modemets alla lampor lyser.

 

Jag föreslår att du tar bort alla settings tcp/ip-properties och därefter bootar om (eftersom du kör win98). Sen följer du beskrivningen man får från Bonet och fyller i alla värden. Fungerar det inte följ Bonets felsöknings-hjälp som du fick vid installationen (iallafall fick jag en sån).

 

Fungerar det inte efter det, komplettera med följande:

 

Vad har du ställt in för netmask?

Har du någon brandvägg installerad?

Vad har du ställt in för default gateway? (du har väl den Bonet anvisat och endast den?)

Har du nåt nätverk i övrigt? Vet du att ditt kort fungerar? Lyser LAN-lampan på nätverkskortet så du ser att nätverkskortet lirar ihop med ADSL-modemet?

 

Vad ger "tracert -d <ip-till-default-gateway>"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kort kommentar bara. Bara för att alla lampor på modemet lyser betyder inte det att felet inte är Bonets. Alla lampor på mitt modem lös när det var fel hos BoNet, så att det är inget att lita på.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

connyjohansson

Ping är inte ett bra alternativ till att spåra felet... Funkar/Funkarinte?!?

 

Kör med commandot:

"TRACERT" mellanslag "Mål-IP" så ser du hur långt du kommer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med telia och alla lampor lyste för mig med men det gick inte... de fick skicka ett nytt modem till mig.

 

// Ulf

 

 

 

// Ulf

_______________________________________

Folk som åker i fängelse är inte bara förbrytare - de är

definitionsmässigt förbrytare som har misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...