Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är ominstallation av Vista möjlig?


JohnSixten

Rekommendera Poster

Sedan drygt ett år använder jag Vista Home Premium med automatisk uppdatering, inkl. SP1. Efterhand är det allt mer som inte fungerar riktigt som det ska. T.ex. får jag bara hackande ljud om jag vill lyssna på direktutsänd radio, men repriser går utmärkt. Det spelar ingen roll vilken musikspelare jag använder. Båda ger samma resultat. ADSL-anslutningen på 4 Mbit/s (uppmätt) måste räcka till, och musik i repris ska inte ha annan bandbredd än direktsänd musik.
Jag vill alltså göra en ominstallation (reparationsinstallation) av Vista, så att standardinställningarna återställs. Enligt Vistas "Hjälp" är detta möjligt, men när jag ska göra installationen från original-CD:n får jag besked om att jag bara kan utföra en "ren installation" och det alternativet behåller inte mina filer, inställningar och program.
Är det omöjligt att göra en ominstallation av Vista, eller rör det sig om dåliga instruktioner på CD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , jag kör Vista Premium &  ,  tyvärr så har Premium bara återställning till "original"  ,
Vista Ultimate har möjligheter att spara allt du har i datorn .

Du har möjlighet med något extra backup-program skapa en fullständig kopia , men jag är
inte insatt i detta .                       MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en Vista-skiva som kom med datorn så kan datortillverkaren ha gjort en Vista-skiva med begränsade funktioner men annars så ska det gå även med Vista Premium. Däremot så kan det vara så att det inte går om du har installerat SP1 på hårddisken men din Vista-skiva inte innehåller SP1, då finns möjligheten att slipstream in SP1 på en DVD-skiva eller att först avinstallera SP1. Informationen kommer från
http://www.vistax64.com/tutorials/88236-repair-install-vista.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör rätt nu eftersom detta är första gången som jag är ute på en sån här sida och rör. Men min fråga rör väl också lite grann om windows vista
min fråga är: Hur vet man om man kan installera xp på en dator som levererats med windows vista. Snälla skriv inte massa konstiga saker för då fattar jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör rätt nu eftersom detta är första gången som jag är ute på en sån här sida och rör. Men min fråga rör väl också lite grann om windows vista
min fråga är: Hur vet man om man kan installera xp på en dator som levererats med windows vista. Snälla skriv inte massa konstiga saker för då fattar jag inte

Det hade väl varit bättre om du hade startat upp din egen tråd (egen sida) i stället för att svara i någon annans som handlar lite andra saker, men det är inte lätt att veta.

Tyvärr så finns det inget lätt sätt att veta om XP kommer att fungera på en dator som säljs med Vista. Man måste kolla om datortillverkaren har drivrutiner till datorn som fungerar med XP.

Ofta så behöver man ha en diskett med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller, också en drivrutin som datortillverkaren ska ha tagit fram för att det ska gå. Om man inte har någon diskettstation så kan man göra en ny XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen med hjälp av ett program som heter nLite.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia @ 2008-10-01, 22:55
plumpen @ 2008-10-01, 22:43
Ja man lär så länge man lever hoppas jag inte sabba något, tack för att du trots allt svarade det är jag jätteglad för. förhoppningsvis gör jag rätt nästa gång mvh plumpen  Puss på dig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...