Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB


Jesse James

Rekommendera Poster

Har du testat andra usb-enheter på samma port?
Har du kollat sladdarna?
Fungerar andra portar?
Fungerar usb-minnet på andra datorer?
Har du provat lägg till maskinvara?

Vi behöver lite mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med min iriver och mp4 spelare. Har en Fujitsu-siemens Scaleo X Win XP home. Det finns 6 st USB som fungerar perfekt, förutom med iriver och mp4 sperare Nordic. När jag kopplar dem på framsida, säger dator att maskinvara inte är rätt instalerad och att den inte fugerar korrekt.  Har försökt allt möjligt bl.a. uppdatera drivrutiner, avinstalera/instalera om, uppdatera firmware... men det hjälper inte. Allt annat fungerar korrekt, USB stick, extern hårddisc, kortläsare etc. Av en slump kopplade jag iriver på USB kontakt på baksida ( den enda lediga) och då fungerar den som det ska.
Undrar om det finns skillnad på USB kontakterna (alla bör vara 2,0 på min dator) och i så fall vad kan jag göra för att få de 2 på framsida att fungera?

Någon som kan?
Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-portarna kan skilja på en dator. Vanligtvis är alla 2.0 i datorer som är max ett par år gamla. Däremot så kan portar framtill och upptill på datorn vara lite sämre pga att de är inkopplade med kablar som kan hålla varierande standard. Portarna på baksidan i datorn går rakt in i moderkortet utan kablage. Denna skillnad kan göra att spänningen inte är optimal på annat än de baktill vilket i sin tur kan leda till problem för vissa enheter som är strömkrävande. Det är också därför som många prylar inte fungerar om de kopplas in i externa usb-hubbar. Ibland kan de fungera om de externa hubbarna har separat strömförsörjning men det är inte alltid det fungerar heller.

Tipset är alltså att alltid använda en USB-kontakt bak på datorn om man stöter på problem med någon USB-enhet för det kan vara så enkelt att valet av port avgör om det fungerar eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med en annan pinne och den funka. Pinnen som försöker med är en för trådlös nätverk. Då jag installerade ASUS wlan adapter så verkar allt funka men den känner inte USB pinnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...