Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet fungerar inte


esd

Rekommendera Poster


Mitt internet har slutat fungera.

I helgen så började jag få problem med uppkoppling men då var det bara lite strul hos bredbandsleverantören. Men nu är det fixat (testat på två andra datorer) men internet till man dator fungerar fortfarande inte.

Jag ser att den ansluter till routern men när jag öppnar IE så kan den inte ansluta till internet.

Någon som vet något jag kan göra åt det?

Ska också säga att mín dator började att krångla i helgen. När jag startar den så står det windows startas och sen står den bara där. Jag får stänga av och sätta på den flera gånger innan jag kommer fram till inloggningsskärmen. Det kanske kan ha något samband?

Jag kör trådlöst nätverk, routern är en d-link dir-635 och mitt nätverkskort är ett D-Link RangeBooster N 650.¨

På datorn kör jag Win XP SP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående startproblemen, hur gammal är datorn? Har du stoppat in ett grafikkort som kräver mer ström eller gjort någon annan förändring som kan kräva mer ström?
Har du något annat nätaggregat att testa med?

Startproblem blir ofta värre och värre så se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Mina filer är kopierade. Sen är mitt nätaggregat rätt nytt och det är på 550 w. Processorn är en Intel Pentium 4 2ghz, 2 gb ram, 80 gb/400 gb hårddisk, grafikkort Sapphire HD 3850.


Dom förändringarna i hårdvaran har suttit i datorn i nästan ett halv år och det har fungerat bra.


I förra veckan så började datorn bli lite konstig men inget allvarligt då virussökte jag och hittade lite cookies men inget annat. Jag sökte med spybot search and destroy, ad aware, avg free. Sen i helgen blev det bara värre. Jag avinstallerade också någtra tunga program i helgen för att se om det gjorde skillnad det var bla photoshop elements och premiere elemnets men utan något bättre resultat.


Jag testade med att dra ur min usb hubb innan jag startade datorn (den har krånglat förr) då behöver jag inte så många omstarter längre som tidigare.


Men fortfarande har jag inget internet och program låser sig mer än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


En av mina kondensatorer har börjat lyfta på hatten men den läcker inte sen har den sett ut så i ca 1 år.

Datorn har börjat starta bättre nu idag låste den sig bara precis efter att jag hade loggat in.

Felsäkertläge har jag inte rpövat än men jag ska göra det.

Sen vad ska jag titta efter i loggen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag kopplade datorn till routern via kabel istället och då fungerade det. Så då tänkte jag att jag kanske skulle testa att ominstallera drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet för att se om det gör skillnad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr en tidsfråga innan kondensatorn blir så dålig så att du börjar få problem.

Visst kan du se om det blir bättre med en ominstallation av drivrutineran. Tumme upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fenomenet du beskriver känner jag igen från en XP burk jag hade för ett par år sedan och då var det windows registry som helt enkelt hade blivit lite korrupt vilket i sin tur ledde till brutala låsningar som krävde omstarter som ibland hängde sig och krävde ny omstart som triggade att checkdisk kördes vid uppstarten där givetvis fel rättades och sedan startade datorn korrekt för att sedan kanske låsa sig igen några timmar senare.

Får du några textbubblor nere till höger som säger "Delayed write failed..." också? Vet inte exakt vad det översätts till på svenska med det är skrivning till disken som avses i det fallet. Ett sent symptom som jag också fick efter någon vecka med problemet du beskriver är att simpla applikationer så som notepad kunde ta upp till en minut att starta. Troligen berodde det på det korrupta registret.

Hur som helst så räckte det faktiskt med en fullständig omformatering av hårddisken (ingen quick format) samt givetvis en ominstallation av Windows. Därefter rullade maskinen på i dryga året till innan jag byggde om den pga uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Tyvärr så har jag inte möjlighet att ominstallera windows för att jag inte har någon XP skiva. Så om jag skulle göra det är jag tvungen att köpa nytt windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag har testat att ominstallera drivrutinerna till nätverkskortet men det fungerar inte.
Vad är det jag ska titta efter i loggen?

Sen har mina startproblem försvunnit utan att jag har gjort något särskiltErmm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns aldrig bra med fel som bara försvinner utan vidare utan att man hittat orsaken.

Se till att göra backup ofta från och med nu om du inte redan gör det. En extern USB disk och t.ex. en så simpel applikation som SyncToy 2.0 från Microsoft (det är gratis och jag använder det själv) så kan du se till att hålla dina viktiga foldrar synkroniserade på din USB-disk så att de innehåller samma sak som motsvarande folder på din dators hårddisk. Händer något så finns alla filerna på USB-disken enkelt åtkomliga från vilken dator som helst. Inga krångliga backupprogram som man måste använda för att få åtkomst till sina filer om något händer alltså.

Det där du frågade om loggen vet jag inte riktigt vad du syftar på. Men det var kanske en fråga som svar på ett av Cecilias inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag försöker starta datorn i felsäkert läge för att testa internet där men jag kommer inte ihåg vilken "f"knapp jag ska trycka på för att få datorn att starta i felsäkertläge?

Och än en gång vad ska jag titta efter i loggen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med www.ccleaner.com?

Program med vars hjälp du kan söka efter och åtgärda problem i registret.

Ladda ner på www.ccleaner.com. Gratis! Prova att köra det och se om du hittar fel i registret.

Finns ju också risk att det har uppstått ett fysiskt fel på disken. I XP kör Start -> Kör skriv command. Kör chkdsk c: så körs en kontroll av disken och dina filer. Kör du chkdsk c: /f rättas eventuella fel till.

Se till att ha de senaste drivrutinerna till grafikkort m.m. installerat och håll Windows uppdaterat. Hoppas att det löser sig!

/ Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ville bara säga att efter lång tid med kabel så löste sig problemet med det trådlösanätverkskortet idag.

Jag fick reseta routern och omkonfigurera den sen fungerade allt.Stort flin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...