Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PS3 vs Mediastreamers


kop70

Rekommendera Poster

 

Läste i sista nr av PC För Alla om PS3 och blev lite fundersamt om det är kanske klipp att handla en son istället för en mediastreamers (typ TViX, Popcorn eller den som jag var mest intresserad Netgear EVA 8000)

Jag kommer som mest att lyssna på  musik, spela film på TV (via min hembio).

Kan man navigera lätt mellan alla filer från hårddisken från en PS3 ?

Vad tycker ni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spela upp musik, film från datorn på PS3:an.

Navigeringen på PS3:an är inga problem eftersom menyn är ganska enkelt uppbyggd.
Om du däremot vill kunna navigera i din dators mappar i PS3:an så måste du först dela ut de mappar du vill använda dig av på nätverket.

PS3:an hittar endast de mappar och filer du valt att dela ut på din dator. Men det går i och för sig att dela ut en hel hårddisk på datorn, även om det inte är så bra ur säkerhetsperspektiv.

För att dela ut en mapp är det bara att högerklicka -> Egenskaper -> Fliken 'Dela ut' -> 'Dela ut den här mappen på nätverket'

Sedan ser du mappen och dess innehåll på din PS3:a (efter att ha sökt/uppdaterat mediaserver).

Som musikspelare fungerar den utmärkt.

Det du bör tänka på är dick att PS3:an inte har stöd för alla filformat. Det går att spela upp DivX / XviD m.m. men sedan beror det lite på hur filmerna är kodade. Jag har stött på DivX och XviD-filmer som inte gått att spela upp på PS3:an.

Dessutom kan du glömma allt vad undertexter (.srt/.sub/.idx m.m) heter till dina DivX- / XviD-filmer eftersom PS3 inte har stöd för detta.
Det finns sätt att kringå detta genom att köra en serverprogramvara på datorn och sedan strömma filmen därifrån till din PS3:a, men det har jag själv inte lyckats med (får ingen text då heller).

Nu vet jag i och för sig inte hur bra stöd för filformat vanliga vanliga mediastreamers har, eftersom jag inte har någon sådan, men jag förmodar att de har lite bättre stöd för olika filformat.

Däremot så är PS3:an en j*v*l till spelmaskin. Helt underbar bild. Stöd för 1080p även om de flesta spel än så länge "endast" har upplösningen 720p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Daniel_82 för utförlig svar.
På frågan om mediastreams stöd för olika filformat
vet jag att dom har det för det mesta, specielt den här EVA 8000.

Grejen är att PS3 är bara något dyrare men man för oxå en spel maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...