Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilden för stor för skärmen


Ulrika7

Rekommendera Poster

Skrivbordsbilden är för stor för skärmen. För att jag ska kunna se hela bilden måste jag föra pilen åt sidan. När jag försöker ändra inställningen med knapparna på skärmen kommer jag inte åt alla inställningar.

Har provat att dra ut kabeln, uppdatera grafikkortet, startat i felsäkert läge och försökt att ändra till fabriksinställningar, och inget funkar.

Nån som har en ide?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in en för hög upplösning för Windows skrivbord?

Högerklicka någonstans på en fri yta på skrivbordet (bakgrunden) i Windows och välj egenskaper. Klicka sedan på fliken längt till höger i dialogrutan som kommer upp. Fliken heter Settings i engelskt Windows så den heter kanske Inställningar i svenska Windows. På den fliken kan du ställa in upplösning för Windows skrivbord. Ställer du in en inställning som är högre än vad din skärm kan visa så kan man i vissa lägen få så att man måste föra musen till kanten av skärmen och scrolla bilden åt sidan för att få se resten. Läs specifikationerna för din bildskärm för att ta reda på vad du har och välj den upplösningen med skjutreglaget i dialogen och tryck sedan ok.

Den här beskrivningen är för Windows XP. Jag är inte säker på om det fungerar likadant i Windows Vista. Kanske måste du välja någon annan väg för att ställa in skärmupplösningen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat upplösningen nu, och det blev bättre. Tack! Ler

Men nu har jag svarta kanter runt bilden, och det går fortfarande inte att minska dem med hjälp av knapparna på skärmen. Den funktionen är låst. Fundersam

Edit: Kollade vilken upplösning skärmen ska klara och det är 1680x1050, men för att bilden ska bli bra har jag nu 1280x1024 med svarta kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att välja upplösningen 1680x1050?
Din skärm verkar vara en bredbildsskärm, stämmer det?
Medan 1280x1024 är en upplösning för vanligt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LG L204WT. Det är när jag väljer 1680x1050 som bilden blir alldeles för stor.
Min brorsa hjälpte mig med lite andra saker och kopplade datorn till sin skärm som är större än min. Kan det ha något med det att göra?
Det som gör mig fundersam är varför jag inte kan ändra alla inställningar via knapparna på skärmen. Färg, ljusstyrka, kontrast mm kan jag ändra men inte läge, klocka och fas. När jag trycker fram osd menyn och går in på inställningar, och försöker ändra till fabriksinställningar fungerar inte det heller.

Edit; brorsan har också en bredbildsskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du ingen annan lösning så kan det vara läge att avinstallera grafikdrivrutinerna och sedan installera dem på nytt. Alternativet till att installera om samma är att se om det finns nya drivrutiner på webbplatsen för din dators tillverkare (t.ex. Dell, HP, Acer etc.) om du har en märkesdator eller från tillverkaren av ditt grafikkort om du köpt från en datorbutik som monterar ihop datorerna själva).

Jag hade problem med nVidias (grafikkretstillverkaren för mitt grafikkort) senaste drivrutiner. När jag valde min skärms upplösning så hoppade den ner till 640x480, dvs lägsta. Efter att ha avinstallerat grafikdrivrutinerna och laddat hem nästnyaste drivrutinen så kom jag upp på banan igen och kunde välja rätt upplösning utan problem.

När det gäller läge, klocka och fas etc. så är det inställningar som skärmen själv anpassar sig till beroende på vad datorn skickar ut för videosignal. Det är alltså inget du normalt sett kan (eller ska) ändra på skärmen utan det gör du i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppdaterat drivrutinerna till skärmen, installerat om grafikkortet och lusläst manualen. Inget fungerar. Enligt manualen ska jag kunna ändra fas, klocka osv, även om det inte är nåt jag tänkt göra. Hittade en knapp för auto inställning. Då kommer en liten ruta upp där det står "Digital videoingång inte tillgänglig". *suck* Jag använder ju den kabeln.....

Jag vill bara säga att jag uppskattar all hjälp jag fått, även om jag inte kommit nån vart.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia beskriver . högerklickar man på Skrivbordet .Bakgrund och markera "anpassa" och skrivbordsbilden anpassar sig efter skärmen  . Använder själv en 23 tumms 16:9 skärm med upplösning 1920 X 1200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia beskriver . högerklickar man på Skrivbordet .Bakgrund och markera "anpassa" och skrivbordsbilden anpassar sig efter skärmen  . Använder själv en 23 tumms 16:9 skärm med upplösning 1920 X 1200.



Jag har inte Vista och har provat det JoAr skrev. Skärmen ska klara 1680x1050. 1280x1024 är det högsta jag för tillfället kan använda för att kunna ha en överblick på skrivbordet. När jag kopplade in skärmen var det inga problem. 

Jag tror jag ska kolla närmare på grafikkortet. Fundersam

Men tack iaf. Ler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara tacka för hjälpen. 

Har testat med min gamla skärm och den fungerar, så det är nog fel på den nya. 
Ska lämna in den så får dom bråka med den ett tag. Blinkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite tveksam till att det skulle vara fel på skärmen. Givetvis kan det vara så men sådana här problem är oftast relaterade till Windows och dess drivrutiner. Vill bara flagga för det så att du inte åker på en onödig kostnadssmäll för felsökning om det är så att de tar betalt.

Tolkade jag dig rätt att du avinstallerat grafikkortets drivrutiner (nu menar jag inte monitorns drivrutiner) och installerat dem på nytt?

Tolkar jag det rätt som att du inte kan lägga ut några ikoner eller dra ut muspekaren över de svarta kanterna på skärmen? Det tar alltså stopp innan muspekaren kommer ut på det svarta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Övre kanten kan jag inte dra ut muspekaren på, nedre inget problem. Kan lägga ut ikoner. Man ska ju kunna "dra" ut bilden så att det inte syns något svart, funkar inte på nån meny. Varken genom meny-knappen på skärmen eller via programmet. SKärmen ska klara av 1680x1050. Skärmen ska ju anpassa sig själv när jag kopplar in den, och den väljer 1680x1050, och det är då den blir för stor.  Har provat att installera äldre drivrutiner (grafikkortet) och den nyaste och det är samma fel hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är själva bakgrundsbilden på Skrivbordet som inte täcker hela Skrivbordet?
För jag trodde förut att du menade att Skrivbordsytan inte gick över hela bildskärmen fast du ställer in korrekt upplösning (1680x1050).
Vad jag kommer ihåg från XP så finns det i fönstret där man väljer bakgrundsbild något där man kan välja centrerat, sida vid sida etc. Hittar du något sådant? I så fall pröva med olika alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har 1280x1024 blir det en liten svart kant runt bilden, och det ska man kunna fixa genom att dra. Jag kommer inte åt den funktionen på menyn på skärmen. Om man har en för liten bild, så blir det svart runt omkring.. det har jag koll på.

Det egentliga problemet är att när jag har den upplösning som skärmen klarar av, dvs 1680x1050 så blir skrivbordet för stort för skärmen. Jag kan inte se start-menyn och klockan samtidigt, för att kunna göra det måste jag ha 1280x1024 eller lägre.

I menyn som man tar fram genom att trycka på skärmens meny-knapp ska jag kunna ändra i alla alternativ enligt instruktionsboken. Jag kommer inte åt dom, jag kan inte markera dem för att ändra t ex läge för att få bort kanten när jag har den lägre upplösningen.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hmm, först. har du bärbar eller stationär datorn? Om sista, vilken grafikkort? Annars tänkte jag har du provat byta frekvens, inte bara upplösning 1280x1024, då är det oftast 60hz som standard. Men jag kör den med 75hz, men då bör du titta först hur mycket din skärm tål, vad har du för skärm? Kan hjälpa. Jag har Xp Sp3 och inga svarta kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...