Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirus i Linux?


sjoholm.medlem

Rekommendera Poster

sjoholm.medlem

Hej.
 Tänker köpa minidator med Linus och undrar hur jag gör med antivirusprogram? Vilket gratisantivirusprogram kan jag använda? Funkar Avast på Linux? Använder det i Vista idag. Någon som kan detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Asus Eee PC901 med Linux har ett antivirusprogram från Eset Nod32 förinstallerat. Licensen är giltig i 60 dagar, däreftert upphör programmet att fungera. Detta program är rena skämtet och totalt värdelöst. Det gick inte att registrera enligt anvisninga och det går inte heller att förlänga licensen. Följer man instruktionerna kommer man till en sida där allt man får är upplysningar om att version 3 ska komma. Eset har obefintlig support på programmet som är mycket simpelt utan funktioner och inställningar som man förväntar sig och inte har den minsta likhet med ett riktigt antivirusprogram. Det har inte heller någon automatik i uppdatering av virusskyddet.

Obegripligt att Asus skickar med ett sådant skitprogram. Tyvärr finns det ingen instruktion om hur man kan avinstallera eländet heller!

Har mejlat supporten på Eset Scandinavia men när de förstod att det gällde Linux var de intresserade längre och jag har inte hört något mer från dom. Det verkar bara vara Windows som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Självklart vill ju Antivirusföretagen sälja AV-programvara till livrädda linuxnybörjare, men hur ofta kommer en vanlig användare kontakt med skadlig kod om användaren bara surfar, tankar hem lite tv-serier och lyssnar på spotify?

En annan sak med mailservrar där man vill scanna allt, men det är väl inte så vanligt att man kör på en netbook som extradator?

*edit* verkar vara en gammal tråd jag hittat, säljs det ens netbooks med linux längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...