Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm


spel565

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en skärm, och jag har hört att det är bättre med dvi istället for vga.

Men jag undrar om det står dvi/vga när man ska köpa den, betyder det att den har båda?

Vad är det för skillnad mellan dvi och dvi-d?

Vad är mer viktigt när man köper skärm till datorn?

om det inte förljer med dvi sladd måste jag köpa till det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda skärmarna är bra i mitt tycke. Har själv flera Samsung-skärmar och är väldigt nöjd med dem. Skärmarna du länkade till är dessutom snabba och bra för spel.

Det du bör tänka på när du köper plattskärm är att bildkvalitén är bäst om du använder dig av den sk nativeupplösningen på skärmen i spel och i Windows. Nativeupplösningen är det samma som maxupplösningen som anges i specifikationen. Orsaken är att om du väljer någon annan upplösning i Windows eller spel som inte är den samma som skärmen så blir det inte ett till ett mappning av bildpunkterna i spelet/Windows och bildpunkterna på skärmen och vissa punkter kommer därför att tvingas att uppta mer än en bildpunkt på skärmen. Effekten blir en lite mindre skarp bild. T.ex. om du spelar i upplösningen 1280x1024 och skärmarna du valde har nativeupplösning på 1680x1050 så blir det inte optimal bild. Den är ok men inte knivskarp. Du bör alltså helst ha ett grafikkort och dator som klarar att köra spelen i 1680x1050 upplösning. Det är inga som helst problem att spela i andra upplösningar men bilden blir inte lika bra som i nativeupplösning helt enkelt.

Båda dina förslag på skärmar samma upplösning, 1680x1050, och då skulle jag ha valt 22" så blir inte bild och text så liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det grafikkortet ska du klara av att spela en hel del spel med helt ok grafikinställningar. Titta t.ex. på http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/Assassins-Creed-v1-02,736.html

Assassins Creed på maxinställningar med upplösning som skärmarna du tittar på så får man 37 bildrutor i sekunden vilket är ok. Inte suveränt men ok. Skruvar man ner grafikinställningarna till high eller liknande så får man ju bättre hastighet. Du kan själv välja olika spel i olika skärmupplösningar på länken ovan allt efter vad du själv kan tänkas spela. Observera att alla mätningar är gjorda med max kvalité inställt i spelen och du måste ju inte köra på max för att få en bra spelupplevelse. Men det där vet du nog redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spel565 @ 2008-09-19, 19:03
Jag ska köpa en skärm, och jag har hört att det är bättre med dvi istället for vga.

Men jag undrar om det står dvi/vga när man ska köpa den, betyder det att den har båda?

Vad är det för skillnad mellan dvi och dvi-d?

Vad är mer viktigt när man köper skärm till datorn?

om det inte förljer med dvi sladd måste jag köpa till det då?




Det är mycket bättre bild med dvi eftersom den är digital och vga är analog, och en annan sak du ska tänka på är att köpa en skärm med mycket dynamisk kontrast och snabb uppdatering av bilden,. Samsung är ett bra märke kolla också recensionerna för skärmen om det finns sådana och ta till ordentligt med storleken 22 tum Widescreen 16:10 skulle jag nog välja i dagsläget.

Digitalsladd och analogsladd följde med min Samsung Syncmaster 931 bf fast det stod att det inte skulle följa med någon digitalsladd. Men annars så kostar den bara ett par hundringar, så det kan vara helt värt att köpa en sådan i så fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...