Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ominstallation av Windows XP Pro SP2 och var tog mina filer vägen??????

axelgus

Recommended Posts

Jag uppdaterade min dator från ett gammalt windows XP till det nya windows XP.
När jag gått igenom installationen så visas inte mina filer längre.
Filerna finns kvar på hårddisken och tar upp plats men jag kan inte hitta dem varken när jag söker med sökapplikationen eller manuellt efter mapparna. Jag har aktiverat så att jag kan se dolda mappar etc. Däremot när jag gjorde en virussökning gick virusprogrammet igenom dessa filer (som jag inte kan hitta).

Min fråga är hur jag hittar dessa filer? Ligger det gamla operativsystemet kvar på datorn så att jag kan starta med det också eller är det bara filerna som har sprungit och gömt sig?

Finns det någon möjlighet att hitta filerna igen eller är det lättare att formatera alltihopa?

Mvh
Axel

När antivirusprogrammet gick igenom de "försvunna" filerna, kunde du då inte se sökvägen till filerna? Eller om man kan få ut en rapport från sökningen på vilka filer som gåtts igenom och där hitta dem?

Det har väl blivit en ny profil och den profilen kanske inte ens kan se filerna i den andra profilen? (Brukar ju kunna se men inte öppna..)
Tänkte på "Bli ägare..." från MS...
frågan eg. lika mycket ställd till Cecilia.

edit: läste titeln nu!

Guest ollemunter

axelgus!

Formaterar du, blir du av med rubbet. Men jag förstår inte hur man kan uppdatera en ny installation, med en gammal.

Du får göra en ny analys och göra en omskrivning av ditt problem, så att vi vanliga förstår.

axelgus!

Formaterar du, blir du av med rubbet. Men jag förstår inte hur man kan uppdatera en ny installation, med en gammal.

Du får göra en ny analys och göra en omskrivning av ditt problem, så att vi vanliga förstår.

Olle Munter

Jag skulle installera windows XP på min dator då jag hade en version som inte fungerade korrekt. Jag öppnade inställningsfilen och gick igenom inställnings-proceduren. Min erfarenhet av detta säger mig att endast operativsystemet förnyas och mina gamla filer och inställningar finns kvar. Det gör dom också.. Men jag kommer inte åt dem. De ligger bara på hårddisken och tar massa plats.

Jag har nu gjort som Cecilia föreslog och har nu lokaliserat sökvägen på mina filer, de ligger i en mapp som verkar vara "mitt gamla operativsystem" (med tillhörande undermappar etc). Men när jag ska öppna den mappen står det "C:\documents and setting/vaio.... is not accessible Acess is denied".
Så det tyck vara som Mikael63 sa "Det har väl blivit en ny profil och den profilen kanske inte ens kan se filerna i den andra profilen? (Brukar ju kunna se men inte öppna..)".
Men frågan kvarstår, hur kommer jag åt mina filer? alternativt tar bort dem utan att behöva formatera?

Tacksam för svar
Mvh
Axel

Har ditt användarkonto du loggar in med administratörsrättigheter på datorn eller har du skapat ett sk "userkonto"? Prova att logga in som administratör om du inte är det. Troligen är du väl admistrator då de flesta kör så i Windows XP pga alla problem och begränsningar man får annars.

Ok prova det här...

Boota datorn i Felsäkert Läge. Du kommer troligen få access denied där också. Men om du ändrar ägarskapet på foldern och dess underfoldrar med innehåll till Administrator (eller vilket konto du nu vill ha) så kanske du kan komma åt dem sedan. Du gör detta genom att gå in på egenskaperna på foldern och välja fliken för säkerhet och klicka på avancerat knappen och till sist gå till fliken för ägare. Välj användare där och kom ihåg att kryssa i att ägarskapet ska ersättas i alla undermappar och filer också. Därefter kommer du kanske åt filerna, även när du startar om datorn i vanligt läge.

Guest ollemunter

axelgus!

Synd att du inte installerade om i samma mapp eller gjorde en reparation, för det är väl där det gått snett, då hade du sluppit dessa besvär, men nu är skadan gjord och får du tag på dom filer du behöver, så är det bara att som du sa tidigare formatera, så att du kan gör en ren installation, som det nu är kommer du bara att få problem med datorn.

Det är som du sa i din andra analys, att windows installeras över den gamla installationen om det blir rätt och allt utom systemet är kvar som tidigare. Det är normalfallet, men här kan mycket gå fel och tydligen har det gjort det. För att vara säker bör man ha kopior på allt viktigt, bilder och dokument mm, som man inte vill missta. enklast är att ta en backuppMina Dokument där man oftast har allt ligger, eftersom den mappen inte ska röras av reparationer eller systemåterställningar.

Nu är det fixat..
Tack vare Cecilia så har mina problem lösts! TACK SÅ MYCKET Cecilia!
Jag gjorde som du sa att sätta en ny ägare till mappen och dess undermappar, det tog lite tid men nu är det klart. Jag slipper allt vad formatering heter och allt krångel som det kan innebära och jag kan ta bort de filer jag inte behöver längre manuellt.

Återigen tack så mycket Cecilia, men tack till er andra också som har lagt ner tid och energi på mitt problem.

Jag ska fortsätta använda detta forum vid eventuella problem. Och hjälpa till med andras om jag kan.

//Axelgus

Man bör inte behöva installera om Windows XP om man regelbundet rensar temporära filer och rensar registret regelbundet. Registry Mechanic heter programmet som man bör använda för att rensa registret. Ni som har nätverk logga ut från nätverket först. 

Om man inte betalar för det så måste man köra det programmet några gånger innan felen försvinner. 

Jag gjorde så då jag bara såg muspekaren på skärmen när jag startade datorn. Förra gången detta hände så kopierade jag alla filer i felsäkert läge och formaterade om hårddisken :-(

/Maria

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...