Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zyxel-Routern segar ihop när jag kör trådlöst...


Bly

Rekommendera Poster

Hej! Någon som känner igen detta och löst problemet?

Jag kör två XP-burkar plus en nätverksdisk trådat till min Zyxel 320-p samt en bärbar Vista Home Premium (HP) trådlöst. Som sämst får jag 60% signal i huset vilket bör räcka gott och väl.

På den ena XP-burken kör jag FTP m.m med relativt mkt trafik, men går jag ut och surfar är det i inte så långsamt trots mina vanliga 8/1 i anslutning från Telia. Så fort jag går ut på nätet via min trådlösa HP som har Vista segar det ner sig totalt och hänger sig i rotuern. Tar då "Restart Router" för att komma ut igen. Samtliga datorer, även de trådade tappar alltså uppkoppling.

Får meddelande i routerloggen om att (oftast) den trådlösa burken ställer till det. Zyxels felkoder är ju omöjliga för mig att tyda, men det står något lurigt som hänvisar till trådlösa burkens interna IP-adress iaf.

Kan komma med lite mer info om någon ids hjälpa mig med detta?

Vore evigt tacksam!



M v h

Bly
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60% signalstyrka är ju inte mycket, och kan absolut vara för lite om det finns andra trådlösa nätverk eller bärbara telefoner i närheten, eller annat som gör att kvaliten på signalen inte är den bästa.

Om du skriver av felmeddelandena i routern så kanske någon annan förstår lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande problem och löste det genom ett byte till en Linksys router. En förklaring jag själv fått är att Vista använder många fler "trådar" vid en nätanslutning och att de flesta routrar inte klarar mera än ett visst antal trådar innan de saggar ihop. Därför är Vista en större belastning på routern än XP. Och kör du FTP är det väl sannolikt många anslutningar samtidigt? Enligt sweclockers är Linksys bäst på hantering av många trådar, och för mig löste det problemet - inte en omstart sedan jag slängde ut min D-link! Kolla också så att din Zyxel är certifierad för Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter konstigt det här med att Vista skulle kräva fler logiska förbindelser genom routern. Om jag tittar i min brandvägg på uppsatta förbindelser mot internet så är det bara webbläsaren, mejlprogrammet och antivirusprogrammet som har några, och det såg precis likadant ut i XP-datorn.

Torrent-program är ju ökända för att sätta upp många förbindelser däremot, och en del skadliga program förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är ingen tekniker. Det enda faktum jag har som är säkert är att ett routerbyte löste problemet. Faktum är att Vista har lite annan hantering av nätverks- och internetaccess. Därför har Microsoft skapat ett testverktyg. Här finns det att ladda hem - har aldrig använt det, men som jag förstår så diagnostiserar det routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan få ut av den kortfattade beskrivningen så kolla programmet om routern innehåller några extra-funktioner, det som nämns är stöd för Windows mötesrum och en funktion för snabbare nedladdningar. Programmet går att köra även från en XP-dator (om man nu kan acceptera licensvillkoren).

Det är däremot vanligt att billigare routrar som kom ut för några år sedan har problem med många samtidiga anslutningar, oavsett fabrikat.

Man kan ju inte generalisera utifrån Sweclockers test, det säger bara att just den Linksys-routern är bättre på att hantera många samtidiga förbindelser än de andra fem testade routrarna.
Med tanke på bilden på http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=10 så verkar dessutom D-link DIR-655 betydligt bättre än Linksys WRT150N vid många samtidiga förbindelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade en extender (oxå Zyxel) vilket gav mig längre räckvid men samma fenomen vad gäller nedkoppling. D-Link har en N-router som verkar intressant. Kostar drygt tusenlappen. Kanske ska jag kolla upp den lite närmare.

Men först och främst: När jag kommer hem igen (är bortrest några dagar) ska jag klistra in en routerlogg över händelseförloppet!

Tusen tack hittils!

M v h

Bly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...