Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar dator under 6000 kr


ScaniaR500

Rekommendera Poster

Hej. Jag skulle vilja ha lite tips av er på en bra bärbar dator under 6000 kr. Datorn ska användas till videoredigering, lättare spel såsom CS(Counter Strike), Need For Speed Hot Pursuit 2/Porche 2000 och andra lätta spel, filmtittande, surfing och skolarbete. Datorn ska minst ha 3 GB ram och gärna 4 GB ram, minimum en Dual Core-processor(ej en Celeron Dual Core) 150 GB hårddisk. Jag vill gärna att datorn ska ha minst en Firewireingång, HDMI-kontakt och gärna också en expansionsplats så att man kan installera ett bättre ljudkort eller liknande. Har för mig att det heter PCMCIA. Så med andra ord en allrounddator. Denna laptopen ska vara en julklapp till mig och syrran. Vi ska få varsin bärbar dator så datorn ska även klara att köra Star Stable 1 och 2 med följande systemkrav:

Minimum: Windows 2000/XP, 863 MHZ Intel Pentium 3, AMD Athlon eller motsvarande, 256 mb ram(Windows 2000, 512 Windows XP), 1.0 GB ledig hårddiskplats, CD-ROM(4X), 64 mb videoram(DirectX 9-kompatibelt) med stöd för hardware transform och lightning(Geforce 2/Radeon 7500 eller bättre, Ljudkort(DirectX 9.0C-kompatibelt), DirectX 9.0C

Rekommenderat: Windows XP, 1,8 GHZ Intel Pentium 4, AMD Athlon eller motsvarande, 512 mb ram, 1.0 GB ledig hårddiskplats, CD-ROM(16X), 128 mb videoram(DirectX 9.0C-kompatibelt) med pixel och vertexshaders, ljudkort(DirectX 9.0C-kompatibelt), DirectX 9.0 eller senare installerad.

Hade tänkt äventuellt denna datorn som passar bra då jag gillar att redigera video:  http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000ecFKWe9u?ProductID=TOvD4QFHpwgAAAEaoy1tzMRd&CatalogCategoryID=ec3D4QFHixUAAAEOYfo03xil&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Eller denna: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000ecFKWe9u?ProductID=XTHD4QFHuBcAAAEajkBtzMRd&CatalogCategoryID=ec3D4QFHixUAAAEOYfo03xil&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Anledningen till att jag frågar redan nu är att vi hade tänkt att om vi hittar ett bra erbjudande så kan man köpa dom nu och så kollar man så att allt funkar och så får vi dom på julafton. Så nu vill jag ha lite tips på bra bärbara datorer som uppfyller dessa kraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om att det har lönat sig att köpa en dator 3 månader i förväg, priserna brukar ju bara g¨ned på samma modell eller man får mer för pengarna ju längre man väntar.

Angående den första datorn du länkar till så tänk på att 32-bitars Vista inte kan utnyttja mer än ca 3 - 3,5 GB RAM-minne (exakt mängd beror på hårdvaran i datorn).

HDMI är DVI + ljud så en DVI-anslutning antar jag går lika bra.
Ljudkort finns väl för USB-anslutning också.

Mitt förslag är att du utgår från http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22611168 och fyller på med fler sökkriterier, som DVI eller HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om att det har lönat sig att köpa en dator 3 månader i förväg, priserna brukar ju bara g¨ned på samma modell eller man får mer för pengarna ju längre man väntar.

Angående den första datorn du länkar till så tänk på att 32-bitars Vista inte kan utnyttja mer än ca 3 - 3,5 GB RAM-minne (exakt mängd beror på hårdvaran i datorn).

HDMI är DVI + ljud så en DVI-anslutning antar jag går lika bra.
Ljudkort finns väl för USB-anslutning också.

Mitt förslag är att du utgår från http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22611168 och fyller på med fler sökkriterier, som DVI eller HDMI.


jo, vad gäller priserna så stämmer det ju. men det kan ju också vara så att man hittar en dator man tycker är bra och då det börjar bli dags att köpa julklappar så finns kanske inte den kvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Compaq,en har en nyare processor + ett hyfsat grafikkort ( tror jag ) och ett bra pris, vänta gärna nån månad till så har du chansen till bättre pris på denna eller nån liknande .
Annars verkar denna Compaq vara ett bra köp .    
                                                                                                                          MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Compaq,en har en nyare processor + ett hyfsat grafikkort ( tror jag ) och ett bra pris, vänta gärna nån månad till så har du chansen till bättre pris på denna eller nån liknande .
Annars verkar denna Compaq vara ett bra köp .    
                                                                                                                          MVH  Kent


ja, jag kanske ska vänta någon månad till. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...