Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är min D-Link bättre än jag trodde?


LarsW

Rekommendera Poster

I lördags hade Telia jätteproblem med sin bredbandstjänst, i alla fall på morgonen. Jag gjorde bort mig och tänkte inte hela vägen, så jag trodde att min ADSL-tjänst var nere ännu tolv timmar senare när jag i själva verket bara var utloggad.

 

Min D-Link 704 visade sig ha hållit kopplet mot Telia ändå, vilket jag inte kunde föreställa mig.

 

Och Min Norton personal firewall fick något att göra för första gången sen jag fick mitt ADSL. Någon från Dream City Cable TV i Seoul, Korea försökte hacka sig in i min PC. Nortonloggarna har varit tomma sen jag gick över till ADSL i slutet av juni. Före dess hade jag besök i princip varje gång jag var uppkopplad via mitt ISDN.

 

Till saken: Jag litar på Norton och köpte min D-Link mest för att slippa ha en dator surra som router och har ställt allt på genomsläpp i 704-an, bara låtit den vara DHCP-server på ett lite udda span "inåt" som avvikelse från default. Det verkar, för mig i allafall, som om D-Linkens adressöversättning med automatik filtrerar bort en hel del dumheter, samt Teliaserverns keep alive-signalering:-)

 

Jag har iofs inga planer på att skrota Norton, men jag är mäkta imponerad av adressöversättning som portvakt.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså med adressöversättning till privata adresser så är i 'princip' alla dina datorer med privata adresser onåbara ifrån internet - som RÖD skriver är det ett ytterst smart drag...

 

..sedan använder du personliga brandväggar för att skydda dig från trojaner och liknande otyg inifrån.. ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Satt just och funderade över detta. Jag köpte en D-Link 704 för att att kunna köra lite fler datorer mot min ISP (Bonet). Förrut körde jag Norton Internet Security och undrar nu om jag ska fortsätta med det. Ska det inte räcka med en (1) brandvägg. Eller gör dessa två (Norton och D-Link) olika saker?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Weyland sa i inlägget före ditt så skyddar ju knappast DI-704:an från en trojan.

 

Så antingen har du en brandvägg även på din dator eller ett virus program du håller uppdaterat.

 

Sen kanske man inte ska vara fullt så paranoid men man vet väl bäst själv hur mycket skit man laddar ned och får agera därefter.

 

[inlägget ändrat 2001-08-13 13:41:08 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det inte räcka med en (1) brandvägg. Eller gör dessa två (Norton och D-Link) olika saker?

 

Precis som Nibbler skriver så är det två olika sorters 'brandväggar' såklart. Din router skyddar mot förutsägbara hot mestadels utifrån då den blockerar alla anrop mot dina interna datorer.

 

Den personliga brandväggen, vilken jag f.ö. rekommenderar starkt - och då inte Norton, skyddar dina datorer mot interna hot såsom insluppna trojaner och bakdörrar som, ur din dlinks synpunkt, utövar tillåten trafik när de försöker kontakta en kinesisk websajt eller sänka whitehouse.gov ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...