Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering


spel565

Rekommendera Poster

Kabinett: ATX, Miditower A-CASE (4X5.25") 400W, SVART

Processor: AMD Sempron 2800+

Moderkort: AMD Asrock SIS K78SX , 8X AGP, USB 2.0 X6, S-ATA(RAID) FSB 400

Minne: 1 512MB DDRAM orginal PC 3200 (400MHz)

Hårddisk: 160 GB Hitachi 7200rpm UDMA-100

Floppy: 3.5" 1.44MB, svart

Grafikkort: ATI Radeon X 1950 Pro 512MB

DVD: DVD 16X med kompinerad CDRW 52/32/52, svart

Ljudkort: AC 97" 6.Kanals, full duplex

Operativsystem: Windows XP Home edition svensk


Jag gör en ny tråd, istället för att skriva på den gammla:

Och jag undrar vad jag ska köpa för något, så att datorn blir snabbare (för under 6000kr).
Vad ska jag köpa för skärm?
Vad för moderkort ska jag ha som passar till mitt grafikkort?
Jag behöver minst 300gb till, vad ska jag köpa för någon intern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för fel på råden i den andra tråden eftersom du inte vill fortsätta där?

En ny bildskärm gör ju inte datorn snabbare.

Det är ingen större skillnad mellan hårddiskar så när jag behövde köpa en ny för 1-2 år sedan så tog jag nog den billigaste med rätt storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare om att du har fått finfina råd i din förra tråd.

Gå in på Komplett, Dustin eller liknande och titta på uppgraderingspaket. Om det är snabbhet du är ute efter så är en uppgradering av processor och RAM-minne det första du bör göra.

Tror ändå att du kommer undan mycket billigare om du köper ett helt uppgraderingspaket därmed behöver du inte fundera på om en hårdvara är kompatibel med en annan eller inte.

Sen är det bara att komplettera med ett vasst grafikkort så är det klart... Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med föregående talare om att det var massor av bra tips och råd i förra tråden.

Hur som helst så är processorsockeln för din nuvarande processor av en gammal typ och det säljs knappt några processorer för den sockeln längre (de som finns är restlager). Därför är ett uppgraderingspaket men moderkort, processor och minnen att rekommendera för dig. Du har ju redan fått en massa tips om det tidigare så titta där.

Hårddisk är som Cecilia säger inte så noga. Det är jämförbara prestanda på de allra flesta. Välj en i lagom storlek för lagom mycket pengar. 7200-varvs diskar är lite snabbare och låter lite mer och är de som säljs för stationära datorer mestadels. 5400-varvs diskar är vanligt i bärbara men det finns även gott om sådana i 3,5 tums format för stationära då vissa vill ha dem för att de låter lite mindre pga det lägre varvtalet.

Spelar du spel så ska du tänka på att du får bäst bild i sk. native upplösning på en LCD-skärm. Native upplösningen är i praktiken skärmens max upplösning. 22" bredbild är oftast 1680x1050 och 24" bredbild 1920x1200. När du spelar så får du alltså bäst bild när du använder skärmens maxupplösning men om inte datorn och grafikkortet orkar med att köra spelet i den upplösningen måste du gå ner i upplösning och därmed få lite mindre skarp bild. Orsaken är att det inte blir en ett till ett mappning mellan bildpunkt i spelet och bildpunkt på skärmen utan det blir ibland en bildpunkt i spelet och två bildpunkter på skärmen etc. Det bidrar till oskärpa. Så satsa alltså inte på en alltför stor bildskärm om du vill ha optimal bildkvalité i spelen. Nya spel är givetvis mer krävande och äldre mindre krävande så det finns inget säkert råd att ge utan du får försöka bedöma efter bästa förmåga själv vad du spelar och dina krav på bildkvalitén.

Spelar du mycket FPS (first person shooter) eller kanske bilspel och liknande så bör skärmen vara snabb också. 2-6 ms responstid enligt specifikation behövs för att slippa läskiga skuggeffekter. Desto lägre desto bättre. Sedan kommer alla andra aspekter in på färgkvalité och svärta men det får du läsa på i tester på nätet då ingen klarar av att hänga med i den massiva flora av skärmar som kommer ut på marknaden hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra ska jag köpa? Quad-core? hur mycke ram? Finns det någon bra skärm med dvi?
Hur vet jag om grafik kortet passar med moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra ska jag köpa? Quad-core? hur mycke ram?

Det beror ju på vad du har för krav, som jag skrev i förra tråden även de billigaste uppgraderingspaketen är ju mycket bättre än det du har idag.

Vad är det för problem med skärmen du har idag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia @ 2008-09-14, 15:00
spel565 @ 2008-09-14, 14:15
Hur bra ska jag köpa? Quad-core? hur mycke ram?

Det beror ju på vad du har för krav, som jag skrev i förra tråden även de billigaste uppgraderingspaketen är ju mycket bättre än det du har idag.

Vad är det för problem med skärmen du har idag?


Jag har en stor gammal skärm.
Ska jag uppgradera för 4000kr eller vad är der bäst att köpa?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du häftiga spel så att du behöver det bästa?
Eller ska datorn användas till att surfa, köra Office, se på filem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar alla nya spel.

Annars kan jag ju köpa en ny dator for 8000 ink skärm och spara eller sälja min gammla (några intresserade?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget är en snabb Core 2 Duo bättre för spel än en Quad Core som har lite lägre klockfrekvens. Detta för att spelen än inte klarar av att utnyttja fyra kärnor till fullo och därmed är klockfrekvensen den begränsande faktorn. Det är svårt att säga när det kommer att svänga så att quad är bättre än dual, men det kommer det med all sannolikhet göra förr eller senare allteftersom quad blir vanligare och vanligare och speltillverkarna anpassat sig. Kanske tar ett år eller så gissningsvis.

Om du har begränsad budget så satsa på en snabb 22" skärm så kan du köra spelen i nativeupplösning och på så sätt få bästa möjliga bild i spelen (skarpt och fint istället för lite oskarpt pga approximeringen av pixlar jag skrev om i tidigare inlägg).

Alla skärmar som inte är rena billighetsskärmar har DVI idag. Själv gillar jag skärmar från Samsung. Bra kvalité och prestanda till en inte alltför stor prislapp även om de inte är de billigaste i mellansegmentet så att säga. Men det är mitt personliga val. Det finns säkert många andra som har helt andra favoritskärmar.

Minimum 2GB ram ska du ha idag om du spelar spel. Stoppar du i 4GB så kan du inte nyttja mer än lite drygt 3GB pga begränsningar i Windows XP/Vista (32 bitars versionerna). Minne är dock så löjligt billigt så det spelar inte så stor roll om du stoppar i 4GB och inte kan nyttja hela den sista GB:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag ska köpa en ny dator (men inte från den hemsida, men för det priset)

Renodlad speldator till kanon pris! Snabbt grafikkort for att klara de senaste spelen. Levereras med Windows XP Home. Köp till en spelskärm som du hittar på sidan 10-11.


(men jag har inte katalogen, och jag hittar den inte på nätet heller!)

Chassi: sunny ATX inkl 400w nätdel

Moderkort: Gigabyte X1200 GA-MA69VM-S2

Minne: 2GB DDR2 800-6400 Samsung

Hårddisk: 500GB, 7200rpm SATA2 Samsung

Grafikkort: ATI Radeon 3650HD 512MB PCI-Express, GVRX365512H

ljudkort: Integrerat

Nätverkskort: Integrerat

DVD-Brännare 22x samsung

Windows XP Home

PKB-700B Samsung-Pleomax

Optisk scrollmus

1 års hårdvarugaranti

kortläsare intern


Artnr: GAMELIM

Totalt: 5490kr (utan skärm)

Är det ett bra pris?
Några tips?
Någon bra dvi skärm?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...