Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mats E.

HDMI-anslutning

Rekommendera Poster

Vill koppla min Acer AS 8920 G till min Panasonic LCD-TV med HDMI-kabel mellan anslutningarna,  för att se på Elitserien från Canal+ Webb TV via Windows Media Player.
Hur går jag tillväga med ändringar och inställningar i datorn.
Kan någon vänlig själ beskriva så enkelt om möjligt, steg för steg hur man gör för att detta ska bli möjligt. Är själv absolut ingen data-expert.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EDIT: Okej, ignorera det här. Läs nästa inlägg istället... Stort flin

Inte för att vara otrevlig men det är inte lätt när ni gör så här med oss vänliga själar som försöker hjälpa er med era problem...

Du skrev ju ändå mer detaljerat än vad folk i regel brukar göra här på forumet men jag behöver lite mer info än så för att kunna hjälpa dig.

Windows XP eller Vista (eller annat)? Vad har du för grafikkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur man ställer in detta beror nog lite på datormärke/modell, operativsystem och vilket grafikkort du har i datorn. Nu har jag själv en HP-dator med Windows XP Pro och förmodligen ett annat grafikkort än du har, men jag kan beskriva hur jag själv gör.

1. Koppla först och främst ihop datorn och TV:n med HDMI-kabeln och ställ in TV:n på rätt kanal (en av HDMI-ingångarna om du nu ska använda dig av HDMI-kabel).

Jag använder inte själv HDMI-kabel eftersom jag inte har några HDMI-portar på min dator, men det kan hända att detta är allt som behövs göras för att få bild från datorn till TV:n när man använder HDMI-kabel. Ställ in TV:n på rätt "HDMI-kanal" och kolla. Annars fortsätter du med de följande stegen.

2. Nu måste du hitta dina grafikinställningar och det är detta som kan skilja sig åt beroende på vilket dator man har. Testa högerklicka på skrivbordet och se om det finns någon meny där som heter något i stil med "Grafikegenskaper" / "Grafikalternativ". Får du inte upp några sådana menyer när du högerklickar på skrivbordet får du hitta grafikegenskaperna på något annat sätt.

3. I dessa inställningar brukar man (eller jag kan i alla fall) kunna välja om man vill ha utdata till enbart datorskärmen / enbart externa bildskärmen (TV:n) / Klona skrivbordet / Utökat skrivbord.
De 2 första alternativen är ganska självförklarande. Tänk dock på att om du väljer 'utadata enbart till extern bildskärm' och inställningarna för bildupplösning m.m inte stämmer överrens med vad din TV klarar, så kommer det att bli svart på båda skärmarna, så det bästa är att välja utdata som "utökat skrivbord". Detta innebär att ditt skrivbord kommer att "fortsätta" över på TV-skärmen. Det blir alltså som ett större skrivbord.
Alternativet 'Klona skrivbordet' innebär helt enkelt att du får en kopia av skrivbordet på din TV. Allt du ser på datorn ser du också på TV:n.
Anledningen till att jag föredrar 'Utökat skrivbord' istället för 'Klona skrivbordet' är att jag då kan använda datorn till annat samtidigt som jag har något helt annat på TV-skärmen, t.ex. ser på en film.

4. Kolla nu om du får bild på TV:n. OM inte så är det säkerligen upplösningen på bilden som datorn skickar ut som TV:n inte klarar av att hantera.
Detta måste du ändra i grafikegenskaperna.
När TV:n är ihopkopplat med datorn så kommer du att få upp inställningar för utdata till TV:n också (dessa syns förmodligen inte om inte TV:n är inkopplad till datorn).

Välj bildskärmsinställningar och välj inställningarna för din TV. Det kommer att finnas en flik för datorskärmen och en för TV-skärmen.

Under 'Skärmupplösning' ställer du in det högsta din TV klarar. Har du, som jag, en TV med Full HD-upplösning så väljer du 1920x1080, annars får du testa dig fram tills du får bild på TV:n - glöm inte trycka på Verkställ när du ändrat upplösning för att testa de nya inställningarna.

5. Valde du alternativet 'Klona skrivbord' för att få ut bild till TV:n så behöver du inte göra mer. Starta en film på datorn och du kommer att se den på TV:n. Maximera filmen på datorn så maximeras den på TV:n

Valde du däremot alternativet 'Utökat skrivbord' så startar du filmen på datorn och sedan tar du bara tag i titel-listen på videoprogrammet och drar över det till TV-skärmen. Dra programfönstret mot vänster eller höger på datorskärmen och fortsätt dra tills du ser muspekaren och programmet på TV:n. Nu är det bara till att maximera fönstret igen på TV-skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till den utmärkta genomgången vill jag bara tillägga att det är bäst att när man ansluter kabeln mellan datorn och teven så ska både datorn och teven vara avstängda och man ansluter kabeln först till datorn. Detta för att ingångarna i datorn inte ska bli utsatta för strömspikar.
http://goto.glocalnet.net/geforce/#cables

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
EDIT: Okej, ignorera det här. Läs nästa inlägg istället... Stort flin

Inte för att vara otrevlig men det är inte lätt när ni gör så här med oss vänliga själar som försöker hjälpa er med era problem...

Du skrev ju ändå mer detaljerat än vad folk i regel brukar göra här på forumet men jag behöver lite mer info än så för att kunna hjälpa dig.

Windows XP eller Vista (eller annat)? Vad har du för grafikkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på den här sidan: Catalyst Software Suite (HD3600-series)

Ladda ner Catalyst Software Suite och installera. I paketet får du, förutom Catalyst, även senaste drivrutinen till ditt grafikkort.

Anslut datorn till TV:n. Starta Catalyst Control Center. Där hittar du video settings eller liknande.

Välj primär skärm (datorn) och sekundär skärm (TV:n) och kom ihåg att välja klona (Clone) så visas samma bild på båda skärmarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ZuperZed @ 2008-09-14, 17:53
Gå in på den här sidan: Catalyst Software Suite (HD3600-series)

Ladda ner Catalyst Software Suite och installera. I paketet får du, förutom Catalyst, även senaste drivrutinen till ditt grafikkort.

Anslut datorn till TV:n. Starta Catalyst Control Center. Där hittar du video settings eller liknande.

Välj primär skärm (datorn) och sekundär skärm (TV:n) och kom ihåg att välja klona (Clone) så visas samma bild på båda skärmarna...

Hej Zed.
Har ett hdmi-kort som jag satt in i min pc och kopplat till tv:n. Fungerar fint med att köra två bildskärmar men är lite krångligt.
Skulle vilja ha så att man ser samma på tv och dator, precis som en projektor kopplad till en bärbar dator.
Jag har laddat ner Catalyst och installerat det. Men jag får inte igång programmet! Verkar som om det skulle ge mig möjlighet att se samma bild på pc:n som tv:n.
Tacksam för mer hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ni kopplar in en dator till en TV med HDMI-kabel måste grafikkortet stödja dubbla skärmar med såväl DVI som HDMI för att det skall fungera. Många kort har stöd för antingen en HDMI och VGA eller en DVI och VGA. De stöder således inte användning av såväl DVI och HDMI eller två DVI-utgångar samtidigt. Kontrollera nogsamt att kortet verkligen har stöd för dubbla digitala utgångar.

Det är inte alla grafikkort som klarar av att klona bilden till två skärmar via de digitala utgångarna. Vad som också är viktigt är att båda skärmarna vid kloning klarar samma upplösning. Är det full-HD som man önskar måste även datorskärmen klara detta vid kloning. Gör den inte det får man den maximala upplösningen som datorskärmen klarar och det till båda skärmarna (TV och datorskärm).

Ytterligaren en inställning som bör göras på TV är att i inställningara för HDMI-ingången ange att det är en dator (PC) som ansluts till denna ingång. Det gör att bilden på TVn fyller hela skärmen. Många TV-apparater som har HDMI-ingång visar inte bilden från en dator på hela skärmen då synkningen är lite annorlunda ut från en dator. För att fylla skärmen behöver TVn "veta" att signalen kommer från en dator och då sträcks bilden ut som den skall.

För att få ljudet ut till TVn måste drivrutinen för HDMI-ljud vara installerad. Är det ett ATI-kort finns det en separat drivrutin för detta. Är denna drivrutin inte installerad kommer inte ljudet att gå i HDMI-kabeln. Detta gäller er som kör med Windows XP. Drivrutinen för ATIs HDMI-ljudstöd för grafikkortet hittar ni här:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.aspx??=English

Den första drivrutinen, som Micosoft ger ut och heter UAA HDMI Audio Driver behöver ni inte installera om ni har SP3 installerat i era XP-installationer. En nyare drivrutin för detta ingår i SP3.

Har du en datorskärm som klarar lägre upplösning än full-HD är det att rekommendera att inte klona bilden utan expandera den. Det innebär precis det som Daniel_82 beskriver det i sitt inlägg.
Genom expansionen klarar man av att använda två olika upplösningar.

Används ett ATI-baserat grafikkort rekommenderar jag att ATIs program Catalyst Control Center (även kallat ATI CCC) installeras då de har betydligt fler inställningsmöjligheter än den inbyggda i Windows.
För nVidiabaserade kort gäller samma sak, nVidias mjukvara för justering av inställningarna är betydligt bättre.

Här skall också noteras att lite äldre nVidia-baserade grafikkort måste anslutas internt i datorn med en ljudkabel för att ljudet skall gå i HDMI-anslutningen (eller DVI för den delen om DVI-HDMI-omvandlare används).

Redigering är rättstavning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...