Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

autorun & explorer 32 bit i 64 bit vista


Datanizze

Rekommendera Poster

tjo alla! jag har "typ" 2 frågor, den en lyder som följer: varför finner jag att explorer.exe kör i 32-bitar på en 64-bitars dator? (se bild)

Den andra frågan handlar om automatisk uppspelning. det funkar inte, kan detta bero på att jag har daemon tools? (för det är det enda program jag kan tänka mig manipulerar med autorun-funktionaliteten!)


explorer32biton64bit.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta datorer har idag en 64-bits hantering men operativssystemet är endast kombatibelt med 32-bitar. Du har troligen en 32-bitars Windows men 64-bitars dator. Det finns 64-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexa @ 2008-09-11, 05:09
De flesta datorer har idag en 64-bits hantering men operativssystemet är endast kombatibelt med 32-bitar. Du har troligen en 32-bitars Windows men 64-bitars dator. Det finns 64-bitars Windows.


nope....

Jag kör vista x64... om jag  kört 32 bitar så skulle det stått explorer.exe och inte
 explorer.exe *32 som du ser på bilden jag postade innan...

bild som visar att jag kör 64 bitar64.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Den andra frågan handlar om automatisk uppspelning. det funkar inte, kan detta bero på att jag har daemon tools? (för det är det enda program jag kan tänka mig manipulerar med autorun-funktionaliteten!)

Har du kollat om du kan ändra till hur du vill ha det i Kontrollpanelen - Spela upp automatiskt ?
Men det är en säkerhetsrisk, det finns skadliga program som sprids från USB-minnen, CD-skivor etc till datorer genom funktionen automatisk uppspelning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte förklara varför det är inställt så som standard, jag kör också Vista x64.

Om du utforskar lite på C: så ser du att du har två programmappar, den ena är för x64-program och den andra för x86 (32-bitars):

bild.jpg

I mappen som heter Program hittar du 64-bitars IE.

Antar att du har en IE-ikon på snabbstartraden, högerklicka och klicka på egenskaper. Ändra genvägen så att det står:
"C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe"

Då startas "rätt" Internet Explorer, tycker dock inte att det är nån enorm skillnad :)

OBS! explorer.exe är själva utforskaren, processen du ska titta på är iexplore.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...