Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn startas om.. (Virus)

riomax

Recommended Posts

Jag hade problem med programet 'Antivirus 2008 XP' (som är ett virus) men det verkade som att mitt norton klarade av att ta bort det. Men nu funkar det inte att logga in på datorn. När jag startar den så startas den om efter ungefär en minut, och det fortsätter så hela tiden med omstarter....

Direkt när datorn startas så står det ju <F10 = Systen recovery> eller nåt, kan det hjälpa?

Finnst det något annat att göra, och i så fall vad?

Norton har nog bara tagit bort en del.
Hur fungerar datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn)?

Det varierar en del vilka funktioner som datortillverkaren har lagt in i System recovery så läs i manualen vad det innebär.

Det hände inget i felsäkert läge, men när jag valde den där <Starta med samma inställningar som när det senast fungerade> så kom jag in på datorn (Dock dök det upp felmedelanden från en del program), och ungefär när alla program hade laddats klart så startades den om igen...

"Det hände inget i felsäkert läge"
Menar du att du inte kom in i felsäkert läge alls eller att det inte hände något dåligt/konstigt?

Du sitter vid en annan dator nu väl?

(Jag satt vid en annan dator, ja. Men nu kom jag helt plötsligt in på den som jag har problem med...)

När jag testade att logga in i felsäkert läge kom jag inte in alls. Nu kom jag in på denna datorn, och det verka funka såhär långt. Men jag antar att viruset är kvar på datorn? Hur får jag bort det då?

Förlåt om jag gör det extremt rörigt...

Det var kanske Senaste fungerande konfiguration som fixade till något fast det krävdes en omstart för att det skulle märkas.

Vi kan se om HijackThis visar något till att börja med:
http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HJTInstall.exe
Installera, starta och välj "Do a system scan and save a logfile", kopiera loggen som kommer upp (inget annat) och klistra in i ditt svar här.

En del av de där skadliga programmen stoppar vissa webbsidor för att man inte ska kunna få ner rensningsprogram. Du kan pröva med detta först i så fall:
Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware från en av dessa länkar:
http://www.malwaresupport.com/mbam/program/mbam-setup.exe
http://www.brothersoft.com/download-malwarebytes.-anti-malware-71406.html
Dubbelklicka på mbam-setup.exe för att installera programmet.

Bocka för:
Update Malwarebytes' Anti-Malware
Launch Malwarebytes' Anti-Malware
Tryck på Finish
Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj Perform Quick Scan och tryck på Scan.
Skanningen tar ett tag.
När den är klar så tryck på OK och sedan Show Results.
Bocka för allt och tryck sedan Remove Selected.
När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.
Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det själv.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på Logs-fliken i MBAM.
Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.

Guest ollemunter

riomax!

När du fått ordning på din dator så tycker jag att du skaffar ett riktigt antivirusprogram. Mitt förslag är NOD32 och du behöver aldrig mer oroa dig för dylika händelser, om du inte själv ansvarar för dom förstås. NOD32 skyddar i prnicip mot allt och du behöver då inga andra program, som du måste hålla på och scanna med stup i ett. NOD32 har jag använt sedan 2001 på mina datorer, så jag vet vad jag pratar om.

Det funkade bra med Malware, den hittade en massa infekterade filer och grejer... MEN, när jag sedan tog "Restart" så kom jag inte in på datorn igen, samma problem som tidigare alltså. Jag kommer in på användaren, men innan alla program hinner ladda klart så startas den om igen. Jag har testat både Felsäkert läge och "Samma inställningar som senast det fungerade", men det hjälper inte.

Ibland när det startas om blir skärmen blå (som den blir när det där 'Du stängde av datorn på fel sätt-grejen kommer fram) och det står något i stil med "Datorn startades om eftersom det var något fel på datorn och vi ville skydda viktiga saker" (fast kanske med en vettigare formulering...) , eller nåt i den stilen.

Har du något tips på hur jag kan göra för att överhuvdtaget komma in på datorn igen? Finns det något annat jag kan göra...?

(Jag är vid den andra datorn nu, en gammal laptop från 99, så jag kan nog inte utföra några mirakel med superbra antivirusprogram härifrån...)

Troligen någon viktig Windows-fil, som behövs vid inloggningen, som har skadats och när programmen försöker åtgärda genom att ta bort filen så går det inte att logga in längre.

Kolla upp vad F10-tangenten vid uppstarten har för funktion(er).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...