Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blocket.se, säker affär?


captain

Rekommendera Poster

Har en c2d E6600-cpu på kroken för en billig peng via blocket.se
Säljaren är dock - av fler epost att döma - en aning oproffsig och har relativt dålig koll på det som säljs. Således ringer mina varningsklockor kring ifall detta är en oseriös snubbe eller ej. Ett sätt att "täcka min rygg" är att handla via Internetgiro. Intrycket jag får av denna service är att det verkar rätt säkert.

Mina frågor är: Har någon därute erfarenheter av detta sätt att betala på? Är det bra? Vad är mindre bra? Vad händer om jag inte får exakt den produkt som överenskommmits - går det att få pengarna tillbaka från internetgirot?

Uppskattar snabba svar då jag snart har för avsikt att avsluta affären.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt mig av Internetgirot en gång och av Payson via Tradera ett antal gånger och det har funkat bra. Använd så kallad betalgaranti om det handlar om en större summa men tänk på att det kostar extra.

Läs mer här om hur det funkar: www.internetgirot.se/betala?chk=n

Payson: https://www.payson.se/about/guarantee/

Om produkten inte uppfyller dina villkor eller att kanske posten strular till det så paketet inte kommer i tid så kan du tillfälligt låsa betalningen (i alla fall på Payson - vet inte hur det är på IG.se men antar att det funkar på samma sätt).

Det hände mig en gång eftersom det var mitt i julruschen och jag var tvungen att skjuta upp betalningen eftersom man har bara cirka en vecka på sig som köpare att godkänna utbetalningen annars sker det automatiskt.
En säkerhet så man inte kan låsa pengarna helt.

Tror dock inte att det är så lätt att få tillbaka pengarna från InternetGirot och liknande tjänster eftersom ord står mot ord men om du kontaktar kundtjänst så kan de säkert hjälpa dig ifall det skulle hända.

PS. Just for the record, jag jobbar inte hos IG eller Payson utan är en vanlig hederlig tjänstanvändare som just framfört sina åsikter :)

EDIT: Se till att få ett kollinummer annars kan säljaren bara klicka på att han/hon har skickat varan fast han/hon inte har gjort det och godkänn absolut inte utbetalningen förrän du har varan i hand inte bara när posten har registrerat att paketet är framme :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man har ju hört enheldel allra helst om Blocket iaf jag!

Men en annan som både köper och säljer Datorprylar,Mobiltelefoner mm på Tradera! Och för det mesta så fungerar allt som det ska! 

Och är det större summor brukar jag ta det med Payson och Payson Garanti`n kostar Ca:10-15Kr extra! Men då får du prylen i handen INNAN du godkänner köpet och köparen får betalt!

Det är ju så också att det INTE är alla som går med på detta betalnings system!

Och OM du ska ha en SÄKER affär egenom näthandel så tycker jag att du ska ta detta som Rekomenderat kostar normalt Ca; 50Kr extra men är då också försäkrat upptill 5000Kr och du får Kollinr så du kan kolla var varan är!

För det är INTE bara folk som säljer som luras,Posten kan strula bort saker och ting dom också!

Så fråga säljaren om det går bra med Payson eller Postförskott eller dylikt!

Här är en länk till Payson som du kan kolla OM du inte redan är reggad där!

https://www.payson.se/Default.aspx

Mvh
Helren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
För det är INTE bara folk som säljer som luras,Posten kan strula bort saker och ting dom också!


Vill bara understryka detta påstående.

Jag beställde ett ViaSat paket via webben och fick ett post ID,nr via mailen. Men dagarna gick och det hände inget. Jag kollade då via posten.se/sök paket och där stod det att paketat inte var skickat !! Tog kontakt med ViaSat,s logistikavdelning men de visste ingenting.I deras databas stod det som avsänt !! Efter ytterligare nån dag knackade det på dörren och lantbrevbäraren stod där med mitt paket !! Yipeee. Vid koll av ID så visade¨det sig vara ett ANNAT ID nummer på denna försändelsen än den jag fått uppgiven från början av ViaSat.Vem kan man lita på ??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket är tyvärr lite knivigare att göra någorlunda säkra affärer på jämfört med tex Tradera. Det finns väl t.ex. ingen betygsfunktion på Blocket likt den som finns i Tradera. Har en person många positiva och någon enstaka negativ så brukar det vara grönt.

Det man kan göra på Blocket är att först och främst försöka handla någorlunda lokalt så att man kan träffas på tu man hand när man gör affär. Om inte det går så ska du åtminstone kolla upp personen så gott det går. Får du ett mobilnummer och inget annat så är det en varningsklocka. Får du ett fast telefonnummer som du sedan kan kolla upp mot en adress så har du lite mer torrt på fötterna, men fortfarande finns givetvis risken för bedragare. Payson mfl tjänster är ytterligare en sak att gå på. Vill inte säljaren använda det så är det ett tecken på en oseriös säljare.

Kom också ihåg att om ett pris är för bra för att vara sant så är det oftast det också. Kolla upp vad andra tar för pris för samma vara och känn efter om priset är rimligt. Bedragare använder ofta lockpriser för att få folk att vilja göra en snabb affär med hjälp av stressen av att någon annan nappar först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...