Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

d-link DI 524 UP uppdaterar ip långsamt?


bippan

Rekommendera Poster

Har telia som internet leverantör.
finns det nån inställning att göra på en d-link DI 524 UP så att den uppdaterar ip snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med "uppdaterar IP snabbare"?
Vad är problemet?

Edit:
läste nu ditt tidigare inlägg. ska kolla manualen om ja hittar nåt.

Edit2:
Kollade i manualen som jag ändå hade hemma.

Lease time verkar bara finnas i samband med DHCP-servern i den och den är ju "på andra sidan" i routern och har knappast något med Telias ev. refresh att göra.

Å andra sidan stämmer det ju in på att det fungerar utan router, annars borde det vara någon tid i modemet som skulle ställas in. Går kanske att komma åt via Telnet men är kanske inte att rekommendera.

Testa ändra tiden under DHCP. Kolla vad den är på nu. Ska vara 1 vecka om jag läste på rätt. Är den satt till 10 min kan det stämma med dina problem. Testa då först att ändra till ex. 15 min så bör du få bekräftat att det är den inställningen du ska pilla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Å andra sidan stämmer det ju in på att det fungerar utan router, annars borde det vara någon tid i modemet som skulle ställas in. Går kanske att komma åt via Telnet men är kanske inte att rekommendera.

Testa ändra tiden under DHCP. Kolla vad den är på nu. Ska vara 1 vecka om jag läste på rätt. Är den satt till 10 min kan det stämma med dina problem. Testa då först att ändra till ex. 15 min så bör du få bekräftat att det är den inställningen du ska pilla på.


"The DI-524UP can be setup as a DHCP Server to distribute IP addresses to the LAN network."  står på   "1Week"  och...LAN det är väl efter/ut ur d-linken?
problemet verkar finnas mellan modemet och d-linken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Å andra sidan stämmer det ju in på att det fungerar utan router, annars borde det vara någon tid i modemet som skulle ställas in. Går kanske att komma åt via Telnet men är kanske inte att rekommendera.

Testa ändra tiden under DHCP. Kolla vad den är på nu. Ska vara 1 vecka om jag läste på rätt. Är den satt till 10 min kan det stämma med dina problem. Testa då först att ändra till ex. 15 min så bör du få bekräftat att det är den inställningen du ska pilla på.


"The DI-524UP can be setup as a DHCP Server to distribute IP addresses to the LAN network."  står på   "1Week"  och...LAN det är väl efter/ut ur d-linken - hemma nätverket?
problemet verkar finnas mellan modemet och d-linken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju osäker på om routern har en realtidsklocka, har inte läst manualen denna gång, spånar bara, men om den inte har det, men ändå har möjlighet att räkna tid, så borde störningarna uppstå vid olika "slutsiffra" om man startar om routern. Omstart 09:05 kanske ger störningar varje 10 20 min osv om vi antar det tar 5 minuter för routern att starta upp. Omstart 09:06 skulle ge störning varje 11 21 osv.
Nu hjälper det ju inte dig men om så är fallet så måste ju problemet till 99.9% bero på routern (och inte på modemet när router är ansluten)

Finns realtidsklocka borde den gå att ställa (om) och på så vis få avvikande klockslag.

Fortsätter det då med störningar varje 02 12 22 osv måste det ju komma utifrån, även om det fungerade med enbart modemet.

Spånar vidare här:
Anta att något annat, oklart vad, stör routern vid dessa tider och problemen uppstår.
Borde vara en kraftig störningskälla, nära routern så jag vet inte vad det skulle vara..

Omvänt vet jag att en plåtkapslad switch från netgear stör min gamla polisradio som jag har här på jobbet...

Ge inte upp bara!

edit: D-Links telefonsupport kanske?

mera:
antag att 1 week visas men att det inte ÄR den tiden, att tiden inte "tagit". Testa ändra till ex. 11 minuter och testa, ändra sedan tillbaks till 1 week.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Fortsätter det då med störningar varje 02 12 22 osv måste det ju komma utifrån, även om det fungerade med enbart modemet.

Ge inte upp bara!

edit: D-Links telefonsupport kanske?

mera:
antag att 1 week visas men att det inte ÄR den tiden, att tiden inte "tagit". Testa ändra till ex. 11 minuter och testa, ändra sedan tillbaks till 1 week.

1time är den kortaste tid jag hittar i linken, men saker och ting har blivit bättre efter som du åxå.... D-Links telefonsupport ..... (39:-) måste "bara" kolla att det blev 100%.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bippan @ 2008-09-06, 16:20
1time är den kortaste tid jag hittar i linken, men saker och ting har blivit bättre efter som du åxå.... D-Links telefonsupport ..... (39:-) måste "bara" kolla att det blev 100%.


Om du har fått hjälp av ex. D-Link, eller har hittat annan orsak till felet vore det jättebra om du här i forumet  skriver vad som var orsaken/hur du har gjort.
Kan hjälpa andra i samma situation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
bippan @ 2008-09-06, 16:20
1time är den kortaste tid jag hittar i linken, men saker och ting har blivit bättre efter som du åxå.... D-Links telefonsupport ..... (39:-) måste "bara" kolla att det blev 100%.


Om du har fått hjälp av ex. D-Link, eller har hittat annan orsak till felet vore det jättebra om du här i forumet  skriver vad som var orsaken/hur du har gjort.
Kan hjälpa andra i samma situation.


Har nu kört ett tag efter uppdatering av D-link.
vad jag antar felade är enligt följande, Telias 10min. (tråden med Joar:s länk om detta hittar jag inte i dag?) refresh fastnade på ett eller annat sätt i brandväggen (eller pga. mjukvaran i linken) men verkar åtgårdats av den uppdatering jag gjorde på D-linken. 
Nu fungerar det i alla fall....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...