Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus EeePC 901


tofe

Rekommendera Poster

 

Hej

Jag funderar på att köpa en Asus EeePC 901 men kan ej bestämma mej för om jag ska ha Linux eller Windows. Finns antivirusprogram till Linux? Går det att se tex aftonbladets webb TV? Går det att spela webb spel som finns på många hemsidor? Vilket startar snabbast? Vad finns det för fördelar/nackdelar rent allmänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns antivirusprogram till Linux. Däremot så är inte behovet särskilt stort än så länge. Jag vet inte heller vad Asus har gjort tillgängligt just för deras Linux-distribution.

Eftersom de har gjort den särskilda webbplatsen för Eee PC med Flash så gissar jag att Flash fungerar även med deras Linux-distribution. http://eeepc.asus.com/global/guide.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med Linux är bla färre virus. När jag har testat Linux så har uppstarten tagit längre tid än Windows. Aftonbladets Webb-tv och Youtube använder Flash, vilket bör fungera i alla webbläsare idag. Många webbspel är gjorda också i Flash, vilket gör att de bör fungera. Har du Windows är det lättare att få drivrutiner till datorns komponenter och de flesta stora program finns inte till Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows är det lättare att få drivrutiner till datorns komponenter och de flesta stora program finns inte till Linux.


Nja, köper man datorn med en viss Linux-distribution så är det klart att det finns drivrutiner till all hårdvara i datorn så länge som man håller sig till den distributionen.

Nu är ju inte dessa små bärbara tänkta för all möjliga program, de är ju inte särskilt kraftfulla, och det är ju inget problem med program som webbläsare, ordbehandling etc även om det inte är Microsoft Office man kör utan OpenOffice som levereras med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för all bra information!

Jag har redan två bärbara datorer XP och Vista, jag är väldigt trött på att alltid behöva vänta tio minuter innan det går att använda datorn efter att den har stått i viloläge eller har varit avstängd några dagar. Uppdateringar hela tiden. Det är ingen ide att ens försöka göra något innan hårddisklampan har slutat lysa konstant. Det brukar ta 15 min på XP och minst 5 min på Vista trotts att det är en ASUS A7. Hur är det med Linux får man tillträde till datorn direkt eller måste man vänta flera minuter där med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju ändå mindre att uttala sig generellt om vad som gäller Linux eftersom olika Linux-distributioner beter sig olika än om XP och Vista.

Jag har inte haft någon XP eller Vista (dock är det bara en än så länge) som tar så lång tid att starta som du skriver. Min Vista-dator tar ca 1-2 minuter från att jag slår på strömmen till inloggningsskärmen, utan användning av viloläge. Min XP-dator tog längre tid på sig mot slutet, men från kallstart var det ändå kortare tid än 5 minuter och från viloläge var det ju kring en halv minut. Den enda uppdatering som brukar komma när jag loggar in på någon dator är uppdateringen av antivirusprogrammet, men det går ju utmärkt att starta program medan den håller på.

Men Eee 701 startar  snabbt enligt Wikipedia:
The base Linux system boots in 20-22 seconds[51], substantially faster than the boot time for an installation of Windows XP on the same hardware[52]
http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC#Software

Här en annan sida:
http://www.linuxloop.com/news/2008/04/21/linux-eee-pc-far-faster-than-windows-version/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......och de flesta stora program finns inte till Linux.



Det stämmer, men det finns motsvarigheter till dom. Open Office, Gimp, AMsn med flera.

Sen kan man alltid använda Wine, Crossover Office eller Cedega för att köra Windowsmjukvara på Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OM jag inte misstar mig så drog väl asus in 901orna tack vare att det var för krävande/kraftiga (eller nåt) komponenter som gjorde att fläkten inte kunde klara av det så enkelt så datan lätt kraschade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Kul med de här nya så kallade mini-PC. Asus och Acer finns ju att köpa och verkar vara likvärdiga. Nästan 10" för knappt 4000 kr är väl OK.

Eller är det några väsentliga skillnader?

Det finns ju varianter med vanlig HD och SSD - vilka är fördelarna med SSD?

Dell har ju en mini-PC i USA. Någon som vet när det kommer till Sverige?

Om man köper en mini-PC med Linux, är det en bra ide att sedan installera XP också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1, nej det är inga större skillnader mellan dessa minidatorer, dock föredrar jag själv MSI Wind.
2. En SSD disk är väldigt mycket snabbare än en vanlig hårddisk.
3. Iallafall inte jag.
4. Ja det är en bra ide, då det mesta endast är konstruerat för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...