Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slö/seg dator.


daum

Rekommendera Poster


Har nu slut på ideer. En av mina datorer är nu så fruktansvärt slö/seg att den nästan är olidlig att jobba med. Tycker att jag har provat allt, diskdefragmentering, scannat med antispionprogram Malwarebytes, tagit bort onödiga installationer, rensat program, reducerat antal program vid uppstart, rensat med Ccleaner osv.
Har någon tips om något mer som man kan göra för att snabba upp datorn eller kolla om det föreligger något fel någonstans?
Kör XP på denna datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det här ger något:
Koll av hårddiskens överföringsläge, jag vet inte om det funkar med SATA-hårddiskar.
Högerklick på Den här datorn - Hantera - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar
Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddisken?
Det ska normalt vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

Om de står i PIO-mode eller fel DMA-mod så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks hårddisken i rätt DMA-mod så här:
http://support.microsoft.com/kb/817472
Avsnittet Workaround

Här finns lite tips till en seg dator, kanske finns något du inte prövat:
http://www.castlecops.com/t175258-Slow_Computer_Check_here_first_it_may_not_be_malware.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga, när du använder Ccleaner och kommer till "fliken Windows" är då ALLA rutor inklusive "Avancerat" ibockade, om inte så gör det, likadant gör du under fliken "Tillämpningar", kör sedan Ccleaner igen o starta om datorn, kör Ccleaner igen denna gång registerstädning, omstart igen, blev det någon skillnad ??Fundersam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Tack Cecilia. Jobbar med det.


zipper; tack, jag brukar bocka i det som jag vill rensa. Börjar alltså tomt och sen bockar i efterhand. Tar lite längre tid men då har man ju en chans att exakt få reda på var felen ligger.


Är helt tom på tips så fler är välkomna att komma med förslag!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag la in ett svar till en annan tråd för nån dag sedan,  samma sak upprepar jag nu :
Har du Service Pack 3 installerat, ifall du har det prova av-installera det .
Många har haft problem med SP 3 .
Min ide är lite långsökt men skadar inte att prova nu när du kört fast.

MVH Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en makalöst seg data, men jag testade då Ashampoo WinOptimizer 5.05, den är väldigt bra, även min sega laptop som blir segt av Windows, funkade fint efteråt!
Defgramentera den med Ashampoo Programmet som ligger i "Modules" filken, sen klickar du på "Optimize Peformance" sen Defrag. Sen kan du också klicka på "Full System Scan" på förstasidan, då rensar du allt, register, hårdisk (onödiga filer, ej bilder .exe program), internet spåren, ja... allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du håller lite koll i aktivitetshanteraren över vilka program som tar mycket CPU när du jobbar då det går segt, sticker något ut då? Antivirus och brandväggar kan stjäla mycket kraft om de inte mår helt bra. Ibland kan det räcka med att avinstallera och installera om för att få ordning på prestandan där. Vad det beror på vet jag inte men jag kan anta att deras signaturdatabaser kan bli fragmenterade också. Annars är tyvärr Windows register en kandidat för att vara fragmenterat. Det är en av faktorerna som rensas upp indirekt av en ominstallation av datorn. Att köra rensningsprogram kan lösa en del men det tar bara bort onödiga saker, det sorterar inte upp och organiserar om innehållet så att söktiderna blir kortare. Det går att defragmentera windows registry men jag installerar hellre om Windows för jag har haft lite dåliga erfarenheter av registrydefragmentering. Den formen av defragmentering måste ske med speciella program och innan Windows startar eftersom registret används och är låst när Windows väl startat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia @ 2008-09-03, 10:37
Se om det här ger något:
Koll av hårddiskens överföringsläge, jag vet inte om det funkar med SATA-hårddiskar.
Högerklick på Den här datorn - Hantera - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar
Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddisken?
Det ska normalt vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

Om de står i PIO-mode eller fel DMA-mod så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks hårddisken i rätt DMA-mod så här:
http://support.microsoft.com/kb/817472
Avsnittet Workaround

Här finns lite tips till en seg dator, kanske finns något du inte prövat:
http://www.castlecops.com/t175258-Slow_Computer_Check_here_first_it_may_not_be_malware.html

.
Cecilia, det jag antar är min c-disk (primär ide enhet 0) står "aktuellt överföringsläge: PIO-läge" (och nog har denna burk sett mer än 10 "time out" som det skrivs om).
har jag fattat rätt:
fliken drivrutin -> "knappen" avinstalera -> starta om???
(eller ska jag välja "återställ tidigare drivrutin" ?
(jag har IDE diskar)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på IDE ATA/ATAPI-styrenheter/Primär IDE-kanal och inte på hårddisken. Så har jag i alla fall uppfattat det hela, men jag har inte behövt göra det själv. Se till att avsluta alla program innan för sedan är det nog bäst att starta om datorn direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag vill bara tacka Cecilia utav hela mitt hjärta. Stor kram
I över 1 år har jag haft en jätteseg dator och den blir bara värre och värre. Det senaste halvåret har jag fått trycka på datorlådan på utsidan på olika ställen för att den skall gå igång, annars stannar den efter BIOSen har körts. De senaste veckorna har jag fått öppna datorlådan och nu måste jag bända och vrida på hårddisk C och rycka och slita och böja i sladdarna, först då går den igång, om jag har tur.
Troligen är jag korkad, men först nu när jag läst och testat Cecilias tips så inser jag att den glappa hårddisken gjort att operativsystemet skruvat ner överföringshastigheter till C: så att allt nu nästan står still även när datorn väl kommit igång. Först nu förstår jag hur det hänger ihop.
Så jag vill, som sagt, tacka Cecilia utav hela mitt hjärta. Stor kram

Nu gäller det bara att hitta ett program som gör att jag kan kopiera hela C: till hårddisk D: och sedan byta plats på dessa hårddiskar. Någon som har något tips?
Sedan får jag köpa en ny reservhårddisk.

Tills vidare måste jag också hitta hur jag kan flytta jättefilerna C:\hiberfil.sys och C:\pagefile.sys till D:\ för jag gissar att mycket av slöheten beror på att dessa filer används mycket och i nuvarande läge är det en stor orsak till att datorn är så slö. Något tips om hur man gör det?
Hur som helst så vill jag, som sagt, tacka Cecilia utav hela mitt hjärta. Stor kram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hiberfil.sys är nog filen som används när man gör hibernation, dvs. att man låter datorn gå ner i viloläge (vet inte om det är det korrekta namnet i svenskt Windows). Den filen är alltså rätt oinstressant om man alltid stänger ner Windows ordentligt varje gång.

Pagefile.sys är swapfilen och den kan du själv tala om vart den skall ligga.
Högerklicka på "Den här datorn" (My computer) och välj egenskaper (properties).
Välj fliken Avancerat (Advanced).
Klicka på knappen för inställningar av prestanda (Performance -> Setttings)
Välj filken Avancerat (Advanced) även här.
Tryck på knappen Ändra (change) i avsnittet för Virtuellt Minne (Virtual Memory).
Välj att inte ha något växlingsfil (paging file) på C:
Lägg till en växlingsfil på den hårddisk du vill ha den på med lämpliga inställningar.

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daum @ 2008-09-03, 08:19

Har nu slut på ideer. En av mina datorer är nu så fruktansvärt slö/seg att den nästan är olidlig att jobba med. Tycker att jag har provat allt, diskdefragmentering, scannat med antispionprogram Malwarebytes, tagit bort onödiga installationer, rensat program, reducerat antal program vid uppstart, rensat med Ccleaner osv.
Har någon tips om något mer som man kan göra för att snabba upp datorn eller kolla om det föreligger något fel någonstans?
Kör XP på denna datorn.


Även om du nu har fått ordning på sirapen i datorn så vill jag här dela mig med av min erfarenhet av min egna sega dator. Bytte moderkort för snart 1,5 år sedan till ett Asus P5B-VM och ny Intel processor med dubbla kärnor och 4 Mb L2cache minne. Införskaffade även 2 Gb RAM minne och var helt övertygad om att jag införskaffat ett riktigt Formel 1 paket !! hahaha.

Men jag blev riktigt besviken då jag intallerat Vista Ultimate då datorn inte blev snabbare än den varit tidigare med gamla komponenter, och XP Sp2.
Suck, men skam den som ger sig. Jag köpte 2 nya Gb RAM minne och tänkte: Nu jävlar ska den väl rocka på ordentligt !! hahaha

Men ikke sa Nikke.

Häromdagen satt jag och kollade lite i mina BIOS inställningar och testade att ändra lite på Jmicron inställningar från Basic till AHCI.

Wow vilken Turbo effekt det gav. Så nu rockar den så som jag hade hoppats på för länge sedan !!

Så ge inte upp innan ni har testat allt.

Never Ever Give Up
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks vara fler (Tom Star, ovan) som till slut når en lösning på sina problem.
Jag har nog löst mina problem nu - ta i trä.
Kloningsprogrammet HDClone som Cecilia tipsade om var lösningen - TACK igen Cecilia! Stort flin

Resten av familjen tyckte vi skulle köpa ny dator. Men det fungerade faktiskt att klona C-disken till D-disken och sedan byta plats på dom, iallafall efter det att jag kom ihåg att flytta på bygeln (?) från C: till D:. Så nu har jag en mycket snabbare dator än någonsin tidigare, som dessutom är 400% större (156GB) och allt utan att köpa något. Wow! Frågan är bara om det senare kommer något bakslag, t.ex. när Microsoft skall uppdatera något i Windows XP.

Men några konstigheter finns kvar, som vid uppstart. Efter att BIOS körts, så stannar datorn länge (kanske 10 sekunder eller mer - när den köptes var det bara en bråkdel av en sekund den stannade här), sedan visas en "_" som blinkar jättelänge (kanske i en minut - tidigare var det också bara någon bråkdels sekund som datorna väntade här), sedan körs Windows XP igång och därefter är allt mycket snabbt. Någon som har en idé om dessa stopp? Krånglar fortfarande hårddisk-läsningen? Primär IDE-kanal - 0 visar i alla fall Ultra DMA Mode 5, vilket är lovande.

Tack även till JoAr och alla andra som ängnar sin tid åt att hjälpa oss som försöker förstå dessa konstiga maskiner och deras program.

Jag slapp i alla fall att lägga hårddisken i frysen, vilket skulle varit nästa steg att försöka med. Googla på frysta hårddiskar så får ni se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra! Ler

Där i början av Windows-uppstarten så kollar den igenom vad det finns för hårdvara i och kring datorn. Om du har något annat än tangentbord och mus anslutet så pröva med att koppla bort det. Det kan också vara den gamla hårddisken som krånglar till det.

När hårddisken i min förra dator började gå sönder så köpte jag en ny som jag klonade innehållet till och jag fick aldrig något krångel med uppdateringar i alla fall. Tumme upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU! har jag tagit mod till mej och utfört Workaround:en!!!
När datorn startade om efter avinstallation =
Ny...primär ide... hittats. 
vilket ledde till automatisk omstart om och om igen
av nån anledning krävdes omstart i felsäkert läge för att drivisen skulle ominsaleras.
fick fråge ruta (i felsäkert) ja/nej svarade ja -> ny omstart 
och har nu åter ultra mode5 (mot tidigare PIO)
Lite väl spännande, skriver därför detta då "tjorvet" med omstart i "felsäkert" inte nämns på microsofts sida.
Ok, blev väl ingen gigantis skillnad,(har bara upplevt min burk slite "slöare än förut" men .... det blev klart bättre!!!   
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU! har jag tagit mod till mej och utfört Workaround:en!!!
När datorn startade om efter avinstallation =
Ny...primär ide... hittats. 
vilket ledde till automatisk omstart om och om igen
av nån anledning krävdes omstart i felsäkert läge för att drivisen skulle ominsaleras.
fick fråge ruta (i felsäkert) ja/nej svarade ja -> ny omstart 
och har nu åter ultra mode5 (mot tidigare PIO)
Lite väl spännande, skriver därför detta då "tjorvet" med omstart i "felsäkert" inte nämns på microsofts sida.
Ok, blev väl ingen gigantis skillnad, men .... det blev klart bättre!!!   
 

Det är inte normalt, men tack Ge rosför att du skriver det för det är bra att veta till en annan gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...