Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem, no conductor cable + boot order


annisdun

Rekommendera Poster

Har sedan ett tag problem med min stationära datorn: den är ofta väldigt trög med att 'detect IDE drives' och vill emellanåt inte hitta 'IDE Channel 1 no 80 conductor cable installed'. För ett tag sedan ändrade den även boot ordning på mina två hårddiskar som jag var tvungen att gå in i setup och ändra. Ofta fungerade saker efter att jag startade om ett par gånger.

Nu har dock ovanstående skett med tillägget att den varnar mig om att 'the boot devices have been changed. BBS boot priority wil be affected. Please enter setup to check.' När jag gjorde detta visade det sig att jag inte verkar ha någon hårddisk som nummer ett i boot priorityn och jag kan inte hitta den hårddisken det ska vara så att jag kan ändra tillbaka.

Så vad gör jag nu? Någon jag kan fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur och sätt tillbaks kablarna till hårddiskarna i båda ändarna utifall att det har blivit oxid på kontakterna.
Hur gammal är datorn? Det är kanske PATA-kabel med 40 ledare i stället för det normala med 80 och i så fall bör du byta PATA-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också att den yttersta kontakten på ide-kabeln sitter på (Master)disken som operativet ligger på o den innre kontakten på slave-disken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...