Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
RaggenKaggen

NetBook/Minidator/1 kilos dator

Rekommendera Poster

RaggenKaggen

Hejsan
Jag har kollat lite på dator i ungefär samma stil som Asus Eee PC men ju mer jag letar desto svårare blir det att bestämma sig för vilken jag vill köpa.
Därför undrar jag om någon vet nånting om den sortens datorer, eller har köpt en sådan och i så fall vet nånting om vilken jag borde köpa eller inte köpa.
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni ville dela med er om nånting för jag kan inte så mycket om datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

IDG har många artiklar den här veckan om dessa mini-bärbara.
Det enklaste sättet att hitta dem är nog att utgå från sidan http://www.idg.se/2.7849 och klicka på de relevanta länkarna där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RaggenKaggen

Jag har kollat lite på idgs olika tester och artiklar men jag har ändå svårt att förstå så mycket om vilken som jag vill ha. Jag undrar också om det är Linux eller Windows som man ska satsa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Vad ska du använda datorn till?
Hur viktigt är det att det funkar precis som med den dator du har i vanliga fall (Windows på den?)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ull1s

Jag personligen tycker att EEE 901 verkar bäst, då den har allt de andra datorerna har plus blåtand och överlägset bäst batteritid (8.5 timme!). Har en 900 nu som jag haft i några månader och den fungerar fantastiskt bra, även om man känner av att batteritiden är låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RaggenKaggen

Jag har tänkt att använda den till att kolla filmer, ha musik, skriva lite skolgrejer, surfa, chatta m.m
Ungefär det som man gör med en vanlig dator men inte spela krävande spel på och sånt.
Det skulle vara skönt att ha Windows eftersom att jag är van med det och att jag tycker att det har funkat så bra hitills på andra datorer men jag undrar mer om det är värt att skaffa det på en så lite dator om den bara blir seg av det.

Jag har kollat lite på Asus Eee men jag tycker att den käns så plastig och den jag kollade på hade inte 8,5 h batteritid untan bara ca 3h. Vart har du köpt den ifrån i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ull1s
Jag har tänkt att använda den till att kolla filmer, ha musik, skriva lite skolgrejer, surfa, chatta m.m
Ungefär det som man gör med en vanlig dator men inte spela krävande spel på och sånt.
Det skulle vara skönt att ha Windows eftersom att jag är van med det och att jag tycker att det har funkat så bra hitills på andra datorer men jag undrar mer om det är värt att skaffa det på en så lite dator om den bara blir seg av det.

Jag har kollat lite på Asus Eee men jag tycker att den käns så plastig och den jag kollade på hade inte 8,5 h batteritid untan bara ca 3h. Vart har du köpt den ifrån i så fall?

901an finns på ebay men inte i Sverige ännu.

Att datorerna skulle vara plastiga är lite av en fördom. Visst, datorn är helt i plast men jag personligen tycker att den är skön att hålla i. Sen är också ALLA UMPCs helt i plast, utom typ HPs nya, som i gengäld antagligen kommer kosta 10000 när den kommer till Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RaggenKaggen

Jag vet att alla datorerna är av plast men det var bara det att när jag var in på onoff så låg både en Eee och en Acer Aspire One framme så man kunde känna på de och då kändes Acer Aspire One som en vanlig dator medans Eee bara kändes som en  leksaksdator från BR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Sen är också ALLA UMPCs helt i plast, utom typ HPs nya, som i gengäld antagligen kommer kosta 10000 när den kommer till Sverige.

Nja, så dyr är det ju inte. Prisjakt hittar priser från 5063 + frakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
RaggenKaggen

Nu har jag kollat lite mer och jag tror jag ska köpa Acer Aspire One med Windows XP från Onoff. Bara undrar om det finns något bra virus-program som man kan ladda ner som helst är gratis och inte tar så mycket internminne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Tre vettiga gratis antivirusprogram är Avast, AVG och Antivir. Jag vet inte vilken som kan belasta datorn minst utan du får nog pröva. Annars så är ju Nod32 känd för att ta väldigt lite resurser i anspråk, men det är ju inte gratis.
Det är ju bra med andra säkerhetsprogram också.
http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Jag personligen tycker att EEE 901 verkar bäst, då den har allt de andra datorerna har plus blåtand och överlägset bäst batteritid (8.5 timme!). Har en 900 nu som jag haft i några månader och den fungerar fantastiskt bra, även om man känner av att batteritiden är låg.

Batteritiden är nog starkt förknippat med vilket operativ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
hottiz

buda fast 1050 batteri till min eee900 på tradera
blev markant skillnad...Linux kan man via en inbyggd funktion
vad jag hört få likna windows i utseendet... jag e helnöjd men min eee900
går surfa-se på film-lyssna musik...kompis kör sin i xp via usbminne ...
som då blir datorns hårddisk o den inbyggda ligger o vilar då...surfat tråd-
löst med den med..helt kanoners...tips sök på eee på traderaLer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...