Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på laptop bildskärm


Daniel_82

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en gammal laptop liggandes. Kommer inte ihåg varför jag köpte en ny och la undan den förra, men det var något fel i alla fall.

Nu tänkte jag testa att blåsa ur denna gamla laptop och installera Ubuntu på den.

Problemet är bara att bildskärmen är kolsvart.
Jag har min nuvarande dator sammakopplad med min TV via RGB-kabel och testade att koppla denna till min gamla dator - och fick bild på TV:n.

Jag kunde logga in i Windows och använda datorn, men det går inte att få bild på datorskärmen.


Är det drivrutinerna till skärmen det är fel på?
Eller skulle jag i så fall inte kunna få ut bilden externt heller?

Eller är det mer sannolikt att det är kablarna mellan moderkortet och skärmen som strular?

Vad kan det annars bero på - tips/förslag?


Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns båda bildskärmarna i inställningarna där man väljer hur man vill använda de två skärmarna?

Det är inte så att du kan se texten/skrivbordet svagt om du belyser skärmen med en lampa? För i så fall är det bakgrundsbelysningen i skärmen som har lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Verkar inte värt besväret om skärmen lagt av. Köp en ny, dom är ju så billiga just nu.

Bärbara är också alltid svåra att reparera och speciellt en gammal sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det drivrutinerna till skärmen det är fel på?


Drivrutiner för grafikkort involveras inte förrän en bit efter att Windows logotypen visas på skärmen. Direkt efter att datorn slås på är det rent hårdvarustöd och BIOS som möjliggör bild och det utan drivrutiner. Vore det strul med drivrutinerna så skulle du alltså få bild en stund innan det blir svart.

Jag förutsätter att du testat att trycka upprepade gånger på knappkombinationen som väljer utsignalläge för bild på datorn? Det är ju den man använder för att bestämma om man vill ha bild på datorn, bild på extern skärm eller både och samtidigt. Vissa grafikkort kan man nämligen låsa så att datorn minns inställningen trots att man slår av strömmen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med JoAr, det finns säkert en knapp-kombination att trycka på för att välja källa för grafiksignalen det står i manualen, om du inte har den så gå till tillverkarens hemsida dom brukar ha manualer stt ladda hem !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du någon bild på laptopskärmen när du susar förbi biosen i uppstarten?
Bärbara brukar vara ganska lätta att laga o man bara kan skuva lite ;)
Kan vara kontakten mellan moderkortet och skärmen som glappar/har losnat, skruva av t-ordet och drå åt skruvarna på skärmkabeln ovan tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak till - har för mig att jag försökte köra en bios-uppdatering från HP:s hemsida och att det var efter detta som den slutade fungera.
Kan det ha med det att göra? Men om en bios-uppdatering går fel så skulle väl inte datorn fungera över huvudtaget eller åtminstone inte starta upp windows, eller?


Men för att svara på allas frågor i tur och ordning...

Cecilia: Nej, det går inte att se något på skärmen även om jag belyser den med en ficklampa.

Ollemunter: Jag har redan en ny laptop som fungerar utmärkt - tänkte bara göra ett sista tappert försök och använda denna gamla dator som filserver eller vad som helst. Det är ändå ingen bra processor eller annan hårdvara i den.
Och jag tänker inte reparera den - bara onödiga pengar eftersom jag redan har en nyare fungerande laptop.

JoAr, zipper & Experten: Jag får ingen bild under uppstart då biosen startar upp - det är kolsvart.
I BIOS-inställningarna har jag testat att sätta "Video Display Device" till både "Auto" och "Both" (de 2 alternativ som finns) - men utan någon förändring.

I Ehnhetshanteraren står det under både 'bildskärmar' och 'bildskärmskort' att 'Den här enheten fungerar korrekt'.

Så det mest troliga är då att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln eller själva bildskärmen

Du kan ju använda den som server ändå och styra den via något VNC-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel_82 @ 2008-08-27, 22:20
Jag kom på en sak till - har för mig att jag försökte köra en bios-uppdatering från HP:s hemsida och att det var efter detta som den slutade fungera.
Kan det ha med det att göra? Men om en bios-uppdatering går fel så skulle väl inte datorn fungera över huvudtaget eller åtminstone inte starta upp windows, eller?


Men för att svara på allas frågor i tur och ordning...

Cecilia: Nej, det går inte att se något på skärmen även om jag belyser den med en ficklampa.

Ollemunter: Jag har redan en ny laptop som fungerar utmärkt - tänkte bara göra ett sista tappert försök och använda denna gamla dator som filserver eller vad som helst. Det är ändå ingen bra processor eller annan hårdvara i den.
Och jag tänker inte reparera den - bara onödiga pengar eftersom jag redan har en nyare fungerande laptop.

JoAr, zipper & Experten: Jag får ingen bild under uppstart då biosen startar upp - det är kolsvart.
I BIOS-inställningarna har jag testat att sätta "Video Display Device" till både "Auto" och "Both" (de 2 alternativ som finns) - men utan någon förändring.

I Ehnhetshanteraren står det under både 'bildskärmar' och 'bildskärmskort' att 'Den här enheten fungerar korrekt'.

Så det mest troliga är då att det är kabeln mellan moderkortet och skärmen, eller?
Efter att du var inne i BIOS prövade du då igen med den knappkombination som finns för att byta källa för signalen från grafikkortet, ursäkta att jag verkar enveten men det kan fortfarande vara det som är problemet, och vänta gärna upp till 20-30 sekunder mellan de olika kombinationerna för ibland kan det ta en stund innan skärmen kommer igång, så försök igen för det kan ge utdelning, jag råkade en gång ut för detta när grannens bärbara helt plötsligt va utan bild, jag provade kombinationerna några ggr utan att nåt hände sen lät jag det gå en stund mellan varje kombination och då hände det grejer, så försök igen det kanske går !
Håller tummarna !
Förresten Hur kunde du se BIOS om skärmen va helt svart ifrån allra första början som du sa???Fundersam NU fattar jag inte nåt !!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Efter att du var inne i BIOS prövade du då igen med den knappkombination som finns för att byta källa för signalen från grafikkortet, ursäkta att jag verkar enveten men det kan fortfarande vara det som är problemet, och vänta gärna upp till 20-30 sekunder mellan de olika kombinationerna för ibland kan det ta en stund innan skärmen kommer igång, så försök igen för det kan ge utdelning, jag råkade en gång ut för detta när grannens bärbara helt plötsligt va utan bild, jag provade kombinationerna några ggr utan att nåt hände sen lät jag det gå en stund mellan varje kombination och då hände det grejer, så försök igen det kanske går !
Håller tummarna !
Förresten Hur kunde du se BIOS om skärmen va helt svart ifrån allra första början som du sa???Fundersam NU fattar jag inte nåt !!!



Ja jag har testat med knappkombinationerna och jag har testat att ändra manuellt i BIOS-inställningarna för video-utgång.

Jag kan se bilden eftersom jag kopplat datorn till min TV med RGB-kabel och använder TV:n som bildskärm.
Detta kan jag göra med båda inställningarna för "Video Display Device" i BIOSen (både med "Auto" och "Both"). Dock får jag ingen bild på dator-skärmen med någon av inställningarna. Det är kolsvart.

Jag har aldrig haft denna datorn kopplad till extern bildutgång förut så jag har aldrig ändrat eller omkonfigurerat bildskärmsinställningarna för video-utgång.

Men som jag trodde själv och som cecilia kom fram till så är det nog antingen bildskärmen, eller kabeln mellan moderkortet och bildskärmen det är fel på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...